Pretraži
Mazda je prije 50 godina počela proizvoditi Wankel rotacijske motore, a sad je vrijeme za nešto drugo

Mazda je prije 50 godina počela proizvoditi Wankel rotacijske motore, a sad je vrijeme za nešto drugo

Objavljeno: 15/06/2017 / Autor: Vozim HR / Foto: Mazda

Mazda se ponosi dugom povijesti u kojoj je stvari redovito činila drukčije od ostalih proizvođača automobila, što je duh koji je ponajprije obilježen njezinim odabirom rotacijskog Wankel motora za pogon nekoliko Mazdinih modela. No taj, za nas nažalost neuobičajeni izbor pogonske tehnologije (pisci ovih redaka su religiozni ljubitelji Wankelovih motora)  nije tek jedan u nizu nekonvencionalnih izbora kakvima obiluje Mazda, već ona čini srž povijesti ovog brenda, a to traje već pola stoljeća.


Mazda 50 godina rotacijskog motora

Foto: Mazda


Kao što ističu iz Mazde, ovaj je proizvođač automobila bio poznat tek po malim osobnim automobilima i radničkim kamionima. Htjeli su se proširiti, te su znali da se po nečemu moraju istaknuti, tj. da moraju učiniti nešto drukčije ako žele izazvati tada već pozicionirane “igrače” u automobilskoj industriji.

Mazdin glavni inženjer Kenichi Yamamoto okupio je ekipu nazvanu “47 samuraja” koja je postigla ono što nijedan drugi proizvođač automobila nije mogao (ili nije htio)


Mazda 50 godina rotacijskog motora

Foto: Mazda


Tako su 1961. godine kupili prava na Wankelov rotacijski motor, koji je u originalu bio djelo tj vlasništvo Wankel GmbH-a i NSU Motorenwerkea. Nažalost, postojeći dizajn motora jednostavno nije funkcionirao te su nakon nekoliko promašaja, Mazdini inženjeri bili prisiljeni sami prionuti poslu.

Mazdin glavni inženjer Kenichi Yamamoto okupio je ekipu nazvanu “47 samuraja” koja je postigla ono što nijedan drugi proizvođač automobila nije mogao (ili nije htio), rotacijski motor  sa svim njegovim prednostima (mala veličina, jednostavnost, miran rad, jeftina proizvodnja) i manjom količinom tada poznatih mana (visoka potrošnja, nedovoljni okretni moment, kratki vijek trajanja)


Pogledaj galeriju

Kao rezultat, na tržištu se pojavila Mazda Cosmo Sport 110S – prvi proizvodni automobil s rotacijskim motorom, koji je svjetlost dana ugledao 30. svibnja 1967. godine, tj. prije pola stoljeća. Iako nikada nije postigao revolucionaran uspjeh (puno je trošio benzina i ulja, imao je slabašni okretni moment i trajnost mu je bila jako slaba) rotacijski motori su se u Mazdi imali plodonosan radni vijek, jer je izrađeno gotovo dva milijuna primjeraka, pa se tako, primjerice, nalazio u tri generacije RX-7, u RX-8, te brojnim drugim vozilima, od mini autobusa do povijesnog 787B modela koji je 1991. godine osvojio 24-satnu utrku Le Mans.


Povratak na vrhpointer
Zatvori X