Pretraži
Mala priča o zaboravljenim njemačkim proizvođačima automobila TREĆI DIO

Mala priča o zaboravljenim njemačkim proizvođačima automobila TREĆI DIO

Objavljeno: 11/01/2019 / Autor: Mihael / Foto: wheelsage.org

Donosimo vam i posljednji nastavak priče o zaboravljenim limenim ljubimcima iz Njemačke. Nastavlja li se nevjerojatni trend njemačkih mikro automobila i u završnom dijelu priče, otkrijte sami čitajući retke koji slijede. Mi ćemo spomenuti da se među svim imenima nalaze i neka koja su preživjela do današnjih dana uz poteškoće.

 

Meyra (1948.-1956.)

Meyra je počela karijeru sa proizvodnjom invalidskih kolica na tri kotača 1948. godine. Pet godina kasnije, osnivač Wilhelm Meyer odlučio se okušati u proizvodnji automobila, pogađate, također na tri kotača. Model 200 konceptualno je sličio poznatoj BMW-ovoj Isetti, stim da je bio nešto prostraniji. Pogonio ga je jednocilindrični motor zapremine 197 kubika.

Slično kao i Isetta, Meyra 200 je imala samo jedna vrata na prednjoj strani automobila. Nezgodnim se pokazalo to što vrata nisu bila široka koliko i cijeli automobil nego su išla samo do pola. To se pokazalo kao problem jer krupniji putnici nisu uopće mogli ući u vozilo. Paradoksalno je da je takav propust u dizajnu napravila tvrtka koja je dan danas svjetski poznata kao proizvođač invalidskih kolica, gdje je ergonomija i prilagođenost ljudima na prvom mjestu. Automobile su srećom prestali proizvoditi još 1956. godine.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

Neckar (1959.-1967.)

Ukoliko prepoznajete linije karakteristične za Fiatove modele iz ranih 1960-ih godina, dobro vidite. Naime, Neckar je marka automobila koju su osmislili i stvorili glavešine u Fiatu koji je tada preuzeo tvornicu automobila od NSU-a u njemačkom gradu Heilbronnu.

Trebalo im je novo ime u zamjenu za NSU-Fiat nakon što je NSU samostalno nastavio sa proizvodnjom automobila. Naziv Neckar su odabrali prema imenu rijeke koja protječe u blizini tvorničkog kompleksa i kroz Heilbronn. Naposljetku 1967. godine, Fiat je odlučio vlastito ime stavljati na automobile, tako da je marka Neckar postala dijelom automobilske povijesti.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

NSU (1905.-1977.)

Grad Neckarsulm je bio sjedište a ujedno i osnova od koje je nastalo popularno ime NSU, kao skraćenica od Neckarsulm. Prošlost NSU-a seže još dobrano u 19. stoljeće. Godine 1873. Christian Scmidt osnovao je poduzeće tipično njemačkog dugačkog naziva. Isprva su proizvodili samo strojeve za pletenje, potom su uslijedili bicikli pa motocikli te napokon i automobili 1905. godine.

U doba Velike gospodarske krize, 1929. godine, NSU je bio na klimavim nogama pa je svoju tvornicu automobila prodao Fiatu. Nakon toga, NSU je nastavio uspješno proizvoditi motocikle, sve do 1957. godine kada je ponovno počeo sa proizvodnjom automobila. Uslijedio je dobro nam poznati NSU Prinz.

Nekoliko godina kasnije, NSU je napravio i prvi rotacijski Wankel motor kojeg je ugrađivao u model Spider. Vjerojatno najprepoznatljiviji model NSU-a je Ro80, koji je proglašen automobilom godine u Europi. Njegova kvarljivost i krhkost stajala je NSU glave. Volkswagen je kupio NSU 1969. godine, zatim malo kombinirao ime NSU sa Audijem da bi 1977. godine ime bilo ugašeno.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

NSU-Fiat (1929.-1967.)

Fiat je kupio tvornicu NSU-a u njemačkom gradu Heilbronnu da bi nakon toga u njoj proizvodio NSU-Fiat automobile. Zanimljivost vezana za tu transakciju jest da je tvornica prije prodaje bila u polovičnom vlasništvu Fiata dok je drugu polovicu u vlasništvu držala banka iz Dresdena. Dakle, NSU kao takav, nije imao udjela ali barem u našim krajevima, takav model kupoprodaje nije stran.

NSU-Fiat automobili u biti nisu bili ništa drugo nego li preimenovani Fiati poput modela 500, 600, 1100 itd. Povratkom NSU-a u proizvodnju automobila, Fiat je bio primoran uzeti novo ime za NSU-Fiat pa je iskoristio ime rijeke Neckar koje je bilo korišteno do 1967. godine. Od 1967. koristili su samo ime Fiat da bi 1973. godine tvrtka postala Deutsche Fiat AG. Sve transparentno, zar ne?


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

Trabant (1957.-1991.)

Vjerojatno najzvučnije ime od svih ovdje jest Trabant iako ne uvijek u pozitivnom kontekstu i iz ispravnih razloga. Suprotno mnogim stereotipima, Trabant je bi jedan od tehnološki naprednijih automobila svojeg doba i klase. Često ćete čuti da je Traban napravljen od plastike.

Tu je u biti i istina ali ne radi se o bilo kakvoj plastici. Zapravo, riječ je o duroplastu, tehnološki naprednom plastičnom materijalu izrađenom od recikliranog otpada tekstilne industrije. Nekoliko desetljeća prije suvremenih i ponekad pomodnih trendova korištenja recikliranog materijala, Trabant je postavio njihove temelje.

Čelični noseći okvir upotpunjen duraplast panelima, koje je bilo lako zamijeniti, dok su drugi puno ugledniji automobili hrđali, mali Trabant se nije bojao kombinacije vode, metala i soli na hladnim cestama istočne Njemačke. Ime Trabant predstavlja satelit, a dato mu je u čast ruskom Sputniku iz 1957. godine.

Unatoč tehnološkoj naprednosti u trenutku svog nastanka, zbog režima u kojem je nastao, Trabant je ostao zarobljen u vremenu izuzet od praktički svake mogućnosti razvoja i unapređenja, sve do svog kraja 1991. godine. Najveća boljka mu je bio zastarjeli dvotaktni motor, a tek je u posljednjoj proizvodnoj godini počela ugradnja 1.1-litrenog motora iz Volkswagena. Ukupno je napravljeno oko 3.7 milijuna Trabanta.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

Wanderer (1911.-1942.)

Wanderer je pokrenut 1911. godine od strane proizvođača motocikala Winklhofer & Jaenicke. Prvotno je bio zamišljen kao izvozni brand ali nije prošlo dugo vremene i počeo se prodavati i na domaćem, njemačkom tržištu. Njegov najjači segment automobila bili su oni srednje klase, karakteristično njemačke kvalitetne izrade.

U početku su automobili dolazili sa četverocilindarskim motorima, da bi 1926. godine Wanderer došao na tržište sa šesterocilindarskim motorom. Nedugo nakon toga, 1932. godine Wanderer se spojio u Auto Union sa tadašnjim drugim brandovima. Wandareru nije presudila ekonomska kriza ili loše poslovne odluke, već Drugi svjetski rat u kojem je uništeno tvorničko postrojenje tada korišteno za proizvodnju municije.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

Wartburg (1956.-1990.)

Uz Trabant, Wartburg svakako predstavlja svojevrstan dragulj istočnonjemačke autoindustrije. Službeni naziv tvrtke je bio VEB Automobilwerk Eisenach a po prvi je put korišten na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. Nakon poduže pauze, ime je obnovljeno 1955. godine u DDR-u kako bi naslijedio IFA F9 model. Wartburg je naslijedio trocilindarski motor iz F9-ke al je donio potpuno novu šasiju i karoseriju dostupnu u tri izvedbe, kao limuzinu, karavan te kabriolet.

Prvi model Wartburga 311, 312 i 313 zamijenjen je 1966. godine mnogima nešto poznatijim modelom 353 koji se čak izvozio u Zapadnu Europu. Upravo je taj izvoz stvorio lošu reputaciju kod Wartburga, jer je bio neusporedvio nadjačan od strane zapadnjačke konkurencije. Na domaćem tržištu istočnog bloka je opstao sve do 1989. godine kada je njegovu tvornicu preuzeo Opel.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

Wiesmann (1993.-2014.)

Wiesmann još uvijek nije mrtav, sprema se na veliki povratak u svijet autoindustrije. Detalja o tom procesu je prilično malo a i interes javnosti ne može se reći da je prevelik. Wiesmann je dobro poznat pravim automobilskim entuzijastima jer je riječ o proizvođaču koji je zaslužan za sportske automobile u kupe i kabrio izvedbama.

Najvažniji dio svakog a osobito sportskog automobila jest njegov motor a Wiesmann je za svoje modele odlučio koristiti odlične BMW-ove motore. Raniji modeli Wiesmanna imali su slavne BMW-ove redne šestake, najbolji među njima je onaj i E46 M3-ice. Kasnije su Wiesmanni koristili V8 motor također iz BMW-a a krunski dragulj je bio urlajući V10 iz velike M5-ice.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

Zender (1969. do danas)

Zender je ušao u svijet autoindustrije 1969. godine a prvenstveno se fokusirao na personalizaciju automobila, prije svega karoserijskih prerada i dodataka te raznih grafičkih rješenja koja su isticala automobile izašle iz Zenderove radionice. Široki bokovi, oštre linije i istaknuti blatobrani karakteristično su obilježje Zendera.

Osim karoserijskim doradama, Zender se može pohvaliti i s nekolicinom cjelovitih tzv. demo automobila kojima je pokazao što je u stanju napraviti. Nažalost, posljednji takav automobil napravili su još 2001. godine a danas se orijentiraju samo na kozmetičke prerade. Tvrtka sada posluje pod nazivom Zender Group.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

Zundapp (1957.-1958.)

Evo još jedna klasična priča. Zundapp nije počeo od šivačih mašina i bicikala, krenuo je odmah na motocikle, razumljivo s obzirom da je to bilo ipak dobrano u 20. stoljeću, odnosno 1917. godine. Dodajte na to 40 godina, i doći ćemo do prve modelske godine za Zundappov prvi automobil. Zvao se Janus, po rimskom bogu koji je gledao na dvije strane.

Zundapp Janus je bio poput Isette, samo što je pored vrata na prednjem kraju automobila imao još jedna takva i na stražnjem. Zahvaljujući tome, mogao je primiti četiri osobe. Sjedišta su bila okrenuta leđima jedno prema drugome a automobil je imao četiri kotača. Napravljeno ih je čak 7,000 komada u kratkom razdoblju a nakon toga se Zundapp vratio motociklima.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


 

Zwickau (1956.-1959.)

Zwickau je bio direktni nasljednik IFA-e. Istočnonjemački proizvođač, narodno vlasništvo, državna vlast sve je tu. Slično kao i kod Trabanta, Zwickau je također bio sklon inovacijama u svojim početcima. To kažemo zato jer su napravili prvi njemački automobil od fiberglasa, a tek drugi u svijetu iz američke Corvette. Model P70 postojao je u tri izvedbe, kupe, limuzina i karavan. Napravljen je u 36,000 primjeraka a naslijedio ga je glavom i bradom Trabant.


neslavni njemački proizvođači automobila 3


KRAJ


Pogledaj galeriju


neslavni njemački proizvođači automobila 3

Povratak na vrhpointer
Zatvori X