Pretraži
Mala priča o zaboravljenim njemačkim proizvođačima automobila PRVI DIO

Mala priča o zaboravljenim njemačkim proizvođačima automobila PRVI DIO

Objavljeno: 09/01/2019 / Autor: Mihael / Foto: wheelsage.org

Njemačka autoindustrija je jedna od najsnažnijih i najuspješnijih na svijetu, međutim nisu svi njemački automobilistički brandovi doživjeli uspjeh poput svima nam poznatih velikana a mnogi nisu niti preživjeli do „našeg“ vremena.

 

Amphicar (1961.-1968.)

 

U povijesti autoindustrije, nemali je broj pokušaja da se napravi vozilo koje se može kretati kopnom i vodom. Bilo je dosta uspješnih slučajeva, ali malo njih se uspješno probilo na tržište. Njemački Amphicar je uspio prodati gotovo 4,000 amfibijskih automobila jednostavne oznake modela 770. Većina ih je završila u Americi.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

Borgward (1924.-1961.)

 

Ukoliko ste tokom 1950-ih godina bili u potrazi za prestižnim njemačkim automobilom, Borgward je bio visoko na listi prioriteta. Lijepo oblikovani kupei, limuzine pa čak i karavani privlačili su poglede mnogih znatiželjnika. Osobito se isticao model Isabella iz 1954. godine. Zbog loših poslovnih odluka, tvrtka je nažalost propala 1961. godine a vlasnik i osnivač umro je dvije godine kasnije.

 

Svjetlo na kraju tunela za Borgward ipak još uvijek postoji jer je 2008. unuk starog Carla Borgwarda u suradnji sa Kinezima oživio brand kako bi proizvodio SUV-ove.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

Brutsch (1952.-1958.)

 

Osnivač ove marke mikro automobila, Egon Brutsch, zaslužan je za neke od najmanjih automobila koji su ikada postojali. Zbog ekstremno kompaktnog dizajna i konstrukcije svojih automobila, Egon je 1956. godine završio i na sudu jer su mu automobili proglašeni opasnima za prometovanje. Većina ih je imala samo tri kotača i jednocilindarski motor a vrata su bila strani koncept za Brutscha. U svega šest godina postojanja, Brutsch je proizveo čak 11 modela, ali ukupno samo 81 automobil.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

Champion (1948.-1954.)

 

Champion je svoj prvi model automobila napravio 1948. godine, zvao se 250. Ideja cijelog Championa je bila ponuditi jeftini prijevoz za građane u uništenoj postratnoj Njemačkoj. Tri godine nakon modela 250, napravili su novi model 400 sa većim motorom od 398 kubika i dva cilindra. Imao je napredniji ovjes i platneni krov na namatanje. Championu je presudio automobil koji mu je bio i inspiracija, VW Buba. Buba je koštala otprilike koliko i Champion 400 s tim da je bila mnogo svestraniji automobil.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

DKW (1928.-1966.)

 

Poznatiji kao najveći svjetski proizvođač motocikala tokom 1920-ih godina, DKW je bio dijelom poznatog Auto Uniona od 1932. godine.Četiri godine prije toga, 1928. godine, napravili su svoj prvi automobil. Do početka Drugog svjetskog rata, orijentirali su se na proizvodnju povoljnih kompaktnih automobila a u postratnom vremenu, prvi su u svijetu na tržište stavili automobil sa prednjim pogonom.

 

Prisjetimo se samo koliko ih je danas s prednjim pogonom. Dolaskom pod Volkswagenovo vlasništvo 1964. godine, brand je ubrzo stavljen u naftalin za neka buduća vremena, a zamijenio ga je Audi.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

EMW (1945.-1956.)

 

Istočnonjemački BMW nastao je spletom ratnih i postratnih događanja. Glavna tvornica BMW prije rata se nalazila u istočnom dijelu Njemačke, u gradu Eisenachu. Pobjedom Saveznika i dolaskom Sovjeta u istočnu Njemačku, tvornica u Eisenachu je nacionalizirana ali je nastavila sa proizvodnjom BMW-a.

 

Godine 1952. BMW je pravnim putem zatražio rješenje situacije zbog čega je istočnonjemački BMW promijenio ime u EMW po matičnom gradu. Proizvodnja se nastavila do 1956. godine a kasnije ista tvornica proizvodila Wartburge. EMW je bio i ostao jedini brand istočnog bloka koji je sudjelovao u Formuli 1, VN Njemačke 1953. godine.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

Elektromaschinebau (1950.-1960.)

 

Kompanija imena Elektromaschinebau bila je smještena u središnjoj Njemačkoj, u gradu Fulda a jedini automobil koji su proizvodili zvao se Fuldamobil. Radilo se o jajolikom kupeu sa tri kotača a raniji primjerci imali su drveni kostur i limenu oblogu a kasnije je napravljena verzija u cijelosti od metala. Pred kraj proizvodnog vijeka, radili su karoseriju i od fiberglasa. Licencirani automobili proizvodili su se sve do 1969. godine.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

Glas (1955.-1969.)

 

Tvrtka Glas je započela svoju karijeru kao servisni centar za poljoprivredne strojeve na paru još 1895. godine a deset godina kasnije, 1905. napravili su i svoj prvi stroj. Pomaknimo sat još 45 godina naprijed i doći ćemo u 1951. godinu kada je Glas napravio svoj prvi motocikl Goggo. Automobile su proizvodili od 1955. godine pa sve do 1966. dok ih nije progutao BMW.

 

Tijekom šarolike karijere proizvodili su od malenih gradskih automobila pa sve do velikih GT automobila. Top model je bio 2600 V8, koji je ubrzo dobio pamtljivi nadimak „Glaserati“ zbog sličnosti sa Maseratijem 5000 GT.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

Goliath (1928.-1961.)

 

Carl Borgward bio istinski njemački industrijalac koji se udružio sa Wilhelmom Tecklenborgom kako bi 1928. godine osnovali Goliatha sa prvotnom idejom da proizvode kompaktne kamione na tri kotača. Ubrzo je uslijedio automobil Pionier sa tri kotača 1931. godine a poslije rata 1950. godine su napravili i sportski kupe GP700. Nažalost, 1958. godine tvrtka je prestala postojati.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

Gutbrod (1926.-1954.)

 

Poput mnogih proizvođača i Gutbrod je počeo sa motociklima što je potrajalo sve do Drugog svjetskog rata. Tri godine poslije rata preminuo je osnivač Wilhelm Gutbrod a naslijedio ga je sin Walter. Otprilike u isto to vrijeme su počeli sa proizvodnjom automobila, prije svega modela Superior dostupnog u kupe, kabrio i karavanskoj verziji. Tvrtka je prestala sa radom 1954. godine. Danas postoji istoimeni brand koji proizvodi multikultivatore i kosilice.


Neuspjeli njemački proizvođači automobila


 

Nastavlja se…


Pogledaj galeriju


Neuspjeli njemački proizvođači automobila

Povratak na vrhpointer
Zatvori X