Pretraži
Legenda bivše države: Prije točno 40 godina započela je proizvodnja Zastave 128

Legenda bivše države: Prije točno 40 godina započela je proizvodnja Zastave 128

Objavljeno: 18/05/2020 / Autor: Tin / Foto: Zastava

Prije točno 40 godina započela je proizvodnja Zastave 128 – U vrijeme bivše države Jugoslavije nije postojao prevelik izbor automobila. Mogli su se uvesti različiti automobili izvana, ali su carine i nameti jednostavno bili preveliki pa je većina građana bila osuđena na izbor između „domaćih“ automobila.

Za vozače koji su trebali veći obiteljski automobil od Fićeka, Yugića ili „Stojadina“ postojala je zapravo još samo jedna opcija, a to je Zastava 128. Prvi serijski primjerak ove legende sišao je s proizvodne trake u Kragujevcu 16. svibnja 1980. godine pa tako ovih dana slavimo veliku 40. godišnjicu od početka proizvodnje.

Prije točno 40 godina započela je proizvodnja Zastave 128

Naime, Zastava 128 je licencirana prema identičnome Fiatu 128 koji se počeo proizvoditi još davne 1969. godine. Bio je to poprilično uspješan model u Italiji, ali već pred prestankom proizvodnje krajem 1970-ih godina, sve preše i kalupi su prebačene u tvornicu u Kragujevcu.


Prije točno 40 godina započela je proizvodnja Zastave 128

Prije točno 40 godina započela je proizvodnja Zastave 128


Tu zapravo kreće priča Zastave 128. Jugoslavenska verzija je bilo gotovo identična talijanskoj verziji prema posljednjem redizajnu koji je predstavljen 1976. godine. Ona se dičila plastičnim odbojnicima, većim stražnjim svjetlima i kockastim prednjim svjetlima, a skoro jednak dizajn ostao je u proizvodnje još dugi niz godina.

Ovu limuzinu pokretali su već poznati motori iz Yuga i Zastave 101, a riječ je o 1,1-litrenom motoru s 55 konjskih snaga i 1,3-litrenom motoru s 65 konjskih snaga. Takvom snagom, 128-ica se nije dičila kao sportski automobil niti najprostraniji, ali je definitivno u svoje vrijeme bila jedan od najboljih omjera uloženog i dobivenog.



Sam pokazatelj toga je i činjenica da je bratski Fiat 128 dobio titulu automobila godine za 1970. godinu, a i godinama kasnije je bio tražena roba na brojnim tržištima. Zastava 128 je zapravo naslijedila već tako uspješan automobil pa su se brojni primjerci iz Kragujevca slali u zemlje poput Velike Britanije i Egipta.

No bez obzira na to, 128-ica nažalost nikad nije dostigla približnu popularnost malo manjeg „Stojadina“ iako se proizvodila čak do 2008. godine. Tako je u 28 godina proizvodnje napravljeno samo 228.274 primjerka, a u rekordnoj 1987. godini tek 33.447 primjeraka.



Prije točno 40 godina započela je proizvodnja Zastave 128

Povratak na vrhpointer
Zatvori X