in

Kako ispitati senzor protoka zraka? Brzi vodič

Kako ispitati senzor protoka zraka? Brzi vodič
Shutterstock

Jeste li ikada imali problema s pokretanjem automobila ili primijetili da troši više goriva nego inače? Možda je vrijeme da provjerite senzor protoka zraka. Ovaj mali, ali važan dio motora igra ključnu ulogu u radu vašeg vozila.

Ispitivanje senzora protoka zraka (MAF) obično se provodi pomoću dijagnostičkog alata, koji spada među obaveznu opremu u autu za profesionalne servise i napredne vozače. Mehaničar spaja uređaj na računalo automobila i očitava podatke sa senzora pri različitim brzinama motora. Ako očitanja odstupaju od normalnih vrijednosti, senzor je vjerojatno neispravan.

Pravilno funkcioniranje ovog senzora može značiti razliku između glatke vožnje i frustrirajućih problema s motorom. Saznajmo više o tome kako sami možete prepoznati znakove kvara i kada je vrijeme za posjet stručnjaku.

Kako prepoznati neispravnost senzora protoka zraka?

Neispravnost senzora protoka zraka može uzrokovati razne probleme u radu motora. Vozači mogu primijetiti nekoliko ključnih znakova koji ukazuju na mogući kvar ovog važnog dijela.

1. Nepravilan rad motora

Motor može raditi neujednačeno ili “trzati”, posebno u praznom hodu. Ovo se događa jer ECU prima netočne podatke o količini zraka koja ulazi u motor. Rezultat je neodgovarajuća smjesa goriva i zraka.

Vozači mogu osjetiti gubitak snage pri ubrzanju ili vožnji uzbrdo. Motor se može i ugasiti bez očitog razloga, posebno kad je hladan ili nakon duljeg stajanja.

Zvukovi motora mogu biti neuobičajeni. Čuje se “kuckanje” ili “lupanje”, što ukazuje na nepravilno izgaranje goriva.

2. Povećana potrošnja goriva

Neispravan senzor protoka zraka često dovodi do veće potrošnje goriva. ECU ne može precizno odrediti koliko goriva treba ubrizgati, pa često ubrizgava previše.

Vozači mogu primijetiti da moraju češće puniti spremnik. Udaljenost koju mogu prijeći s jednim spremnikom goriva značajno se smanjuje.

Ova povećana potrošnja može biti postepena, pa je važno pratiti potrošnju redovito. Naglo povećanje od 10% ili više može ukazivati na problem sa senzorom.

Povećana potrošnja goriva
Shutterstock

3. Aktiviranje check engine svjetla

Check engine svjetlo na instrument ploči često se pali kad senzor protoka zraka ne radi ispravno. Ovo svjetlo upozorava vozača na problem u sustavu upravljanja motorom.

Svjetlo se može upaliti stalno ili treperiti. U nekim slučajevima, može se paliti i gasiti povremeno, što otežava dijagnozu.

Važno je ne ignorirati ovo upozorenje. Čak i ako motor naizgled radi normalno, preporučuje se provjera kod mehaničara što prije.

4. Problemi s paljenjem motora

Neispravan senzor može uzrokovati poteškoće pri pokretanju motora. Motor se može teško pokrenuti, posebno kad je hladan ili nakon duljeg stajanja.

U nekim slučajevima, motor se može “utopiti” zbog previše goriva u cilindrima. Ovo rezultira dugim okretanjem startera prije paljenja.

Vozači mogu primijetiti da motor treba više pokušaja da se pokrene ili da radi neujednačeno prvih nekoliko minuta nakon paljenja.

5. Nepravilnosti u radu turbopunjača

Kod vozila s turbopunjačem, neispravan senzor protoka zraka može uzrokovati probleme s turbom. Turbo može kasniti u reagiranju ili pružati nedovoljno pojačanje.

Vozači mogu osjetiti naglo ubrzanje ili gubitak snage pri određenim okretajima motora. Ovo je posebno primjetno pri naglom dodavanju gasa.

U ekstremnim slučajevima, turbo može prestati raditi ili raditi neprestano, što može dovesti do oštećenja motora. Važno je odmah riješiti ovaj problem kako bi se izbjegla skupa oštećenja.

Alati potrebni za ispitivanje senzora protoka zraka

Za uspješno testiranje senzora protoka zraka potrebno je nekoliko ključnih alata. Digitalni multimetar je neophodan za mjerenje napona i otpora. Ovaj uređaj omogućuje precizno očitavanje električnih vrijednosti senzora.

Uz multimetar, koristan je i OBD-II čitač kodova. On se spaja na dijagnostički priključak vozila i očitava eventualne kodove grešaka vezane uz senzor protoka zraka. Ovo pomaže u brzoj identifikaciji problema.

Za fizičko ispitivanje senzora, potreban je set odvijača različitih veličina. Oni služe za uklanjanje senzora iz kućišta filtera zraka. Također, čista krpa i sprej za čišćenje elektronike su korisni za pažljivo čišćenje osjetljivih dijelova senzora.

Neki mehaničari koriste i specijalizirani tester za MAF senzore. Ovaj uređaj simulira različite uvjete rada motora i provjerava reakcije senzora. Iako nije nužan, može pružiti detaljnije informacije o stanju senzora.

Lociranje senzora protoka zraka u vozilu

Senzor protoka zraka obično se nalazi između filtera zraka i usisne grane motora. U većini vozila, smješten je u usisnom sustavu, blizu prednjeg dijela vozila.

Točna lokacija može varirati ovisno o marki i modelu automobila. Kod nekih vozila, senzor je izravno pričvršćen na kućište filtera zraka. U drugim slučajevima, može se nalaziti u usisnoj cijevi koja vodi od filtera do motora.

Za precizno lociranje, najbolje je konzultirati servisni priručnik specifičan za vaše vozilo. Ako ga nemate pri ruci, potražite crnu plastičnu kutiju s električnim priključkom na usisnom sustavu. To je najčešći izgled senzora protoka zraka.

Važno je napomenuti da neki noviji automobili koriste MAP senzore umjesto klasičnih MAF senzora. MAP senzori se obično nalaze na usisnoj grani motora i imaju drugačiji izgled.

Vizualna provjera senzora i priključaka na oštećenja

Prva stvar koju treba napraviti kod provjere senzora protoka zraka je vizualni pregled. Otvorite poklopac motora i pronađite senzor. Obično se nalazi između filtera zraka i usisne grane.

Pažljivo pregledajte kućište senzora. Tražite znakove pukotina, udubljenja ili drugih fizičkih oštećenja. Čak i mala napuknuća mogu utjecati na rad senzora.

Provjerite i električne priključke. Jesu li čvrsto spojeni? Ima li korozije ili prljavštine na kontaktima? Labavi ili zaprljani spojevi mogu uzrokovati nepravilna očitanja.

Žice koje vode do senzora također su važne. Pregledajte ih cijelom dužinom. Tražite znakove ogoljenja, presavinuća ili drugih oštećenja izolacije. Oštećene žice mogu dovesti do kratkog spoja.

Ako uočite bilo kakva oštećenja, nemojte odmah mijenjati senzor. Ponekad je dovoljno očistiti priključke ili popraviti žice. No, ako je sam senzor oštećen, vjerojatno će biti potrebna zamjena.

Znakovi napuknuća
Shutterstock

Testiranje otpora senzora multimetrom

Za provjeru otpora senzora protoka zraka potreban vam je multimetar. Postavite multimetar na funkciju mjerenja otpora, obično označenu simbolom “Ω”. Odspojite senzor iz električnog sustava automobila.

Spojite sonde multimetra na kontakte senzora. Očitajte vrijednost na zaslonu uređaja. Usporedite dobiveni rezultat s specifikacijama proizvođača. Ako se otpor značajno razlikuje od propisanog, senzor je vjerojatno neispravan.

Mjerenje provodite na sobnoj temperaturi jer toplina utječe na otpor. Pazite da sonde čvrsto prianjaju uz kontakte. Ponovite mjerenje više puta za pouzdan rezultat. Ako sumnjate u točnost, provjerite bateriju multimetra.

Zapišite izmjerene vrijednosti za buduću usporedbu. Redovito testirajte otpor senzora radi održavanja performansi motora. Ako niste sigurni u postupak, potražite pomoć stručnog mehaničara.

Provjera napona napajanja senzora

Za provjeru napona napajanja senzora protoka zraka potreban nam je multimetar. Spojimo crvenu sondu multimetra na plus (+) terminal senzora, a crnu na minus (-) ili masu vozila.

Uključimo paljenje bez pokretanja motora. Na multimetru bi se trebalo očitati oko 12 volta. Ako nema napona, problem je vjerojatno u osiguraču ili ožičenju.

Provjerimo i signal izlaza senzora. Spojimo crvenu sondu na signal žicu, a crnu na masu. Očitanje bi trebalo varirati između 0 i 5 volta pri pokretanju motora.

Ako su očitanja u redu, a simptomi i dalje postoje, moguće je da je sam senzor neispravan. U tom slučaju preporučuje se zamjena novim.

Ispitivanje izlaznog signala senzora osciloskopom

Osciloskop je ključan alat za precizno ispitivanje senzora protoka zraka. Spajanjem osciloskopa na izlazni signal senzora, dobivamo grafički prikaz napona u stvarnom vremenu. Ovaj pristup omogućava detaljnu analizu rada senzora u različitim uvjetima.

Pri ispitivanju, važno je promatrati karakteristike krivulje dok se mijenja brzina motora. Brzo otvaranje leptiraste zaklopke pokazuje kako senzor reagira na nagle promjene protoka zraka. Zdrav senzor će prikazati glatku i brzu promjenu napona.

Tipični raspon napona za većinu senzora protoka zraka je između 0 i 5 volti. Neobični skokovi ili nestabilnosti u signalu mogu ukazivati na problem. Također, treba obratiti pažnju na to vraća li se signal na očekivanu razinu kada se motor vrati u prazan hod.

Ova metoda zahtijeva određenu stručnost u korištenju osciloskopa, ali pruža najdetaljniji uvid u rad senzora protoka zraka. Za točnu dijagnozu, važno je usporediti dobivene rezultate s referentnim vrijednostima za specifični model vozila.

Članak objavio Redakcija

Plavi Peugeot 306 HDi parkiran ispod mosta

Peugeot 306: Automobil koji je obilježio devedesete

Uklanjanje DPF filtera: Iskustva i posljedice za vaše vozilo

Uklanjanje DPF filtera: Iskustva i posljedice za vaše vozilo