Pretraži
Izvana Bertone, iznutra Jaguar E-Type – da li je Gandinijeva PIRANA iz 1967. najposebniji projekt od izuma kotača?

Izvana Bertone, iznutra Jaguar E-Type – da li je Gandinijeva PIRANA iz 1967. najposebniji projekt od izuma kotača?

Objavljeno: 25/09/2019 / Autor: Petar Bondek / JFoto: Karissa Hosek ©2019 Courtesy of RM Sotheby's

Ovo je automobil čiju su izradu/preradu od strane Bertonea platile britanske novine, da bi ga izložile na prestižnom auto-sajmu u zlatno doba britanske oktanske groznice. Kako bi takav potez izgledao u 2019.?

Eto, nadam se da ste shvatili srž ove priče prenesene u današnje vrijeme – glavni urednik Daily Telegrapha John Anstey je uputio prijedlog za suradnju Bertoneu pet mjeseci prije velikog predstavljanja na 1967 London Motor Show at Earl’s Court, najelitnijem auto-sajmu u Velikoj Britaniji. Timing je bio ključan -Beatlemania je zamijenjena ovisnošću Britanaca o sportskim automobilima, a Anstey je želio punu pozornost – uz prezentaciju unikatnog 2+2 ljepotana baziranog na Jaguaru E-Typeu XKE (2+2).

 

Muke po Gandiniju

Bertone (preciznije klinci Marcelo Gandini i Tom Tjaarda) su dobili samo pet mjeseci vremena da za Earl’s Court slože nešto drugačiju verziju najljepšeg automobila na svijetu.

 

Gadan posao – kao da talentiranom kiparu početniku uvalite Michelangelovog Davida uz napomenu “samo ga učini posebnijim – ali bez tetovaža!”

Gandini se stvarno iskazao – Sir William Lyons (Jagauarov #1) je odobrio isporuku šasije i motora Bertoneu, a mnogi su nabili prekovremene sate – stvorivši vizualnu kariku koja nedostaje između Marzala, Ghiblija i Espade.

 

Vječni dizajnerski ugriz Pirane bez “h”

Istina, Pirana zaista uvelike liči Espadi, vjerojatno najposebnijem Lambu svih vremena, no Pirana je bila prva! Specifična karoserija i modificirani Jaguarov interijer su ispali kao odvojena remek-djela, no i sam temeljac je bio impresivan! Fantastični 4,2 litreni V12, ručni mjenjač s četiri brzine, Dunlop competition kotači s D-Typea, diktafon i specifični klima-uređaj su bili posebni 1967., a ukoliko vam se nije palila klima, jednostavno ste mogli spustiti stražnje okomito staklo skriveno žaluzinama, kasnije kopirano od strane Honde (CRX).

Isporučen je na vrijeme, a publicitet kojeg je skupo platio Daily Telegraph se ponovio na sajmovima  u Torinu i New Yorku. Bertone je htio sudjelovati u dizajniranju nasljednika E-typea, ali to se nije dogodilo.

S druge strane, bez ove suradnje Britanaca i Talijana svijet bi bio siromašniji, što Daily Telagraph nikako nije bio – projekt je platio 18.000 dolara (tada kao tri Ferrarija 275 GTB/4), a Piranu su prodali za 70.000. Pirana je kod drugog vlasnika dobila još jedan red sjedala, automatski mjenjač i limeta zelenu boju a izgubila diktafon, no nakon finalne restauracije je sve vraćeno u originalno stanje. Nedavno je u savršenom stanju prodana na aukciji RM Sotheby’sa za 324.000 dolara.

To je posao stoljeća uzevši u obzir da se radi o revolucionarnom Gandinijevom E-Typeu u voznom stanju!

 

 

Pogledaj galeriju

Povratak na vrhpointer
Zatvori X