Pretraži
Izgleda da je prvi ikada proizvedeni SUV je bio na struju i još k tome ga je proizveo Porsche

Izgleda da je prvi ikada proizvedeni SUV je bio na struju i još k tome ga je proizveo Porsche

Objavljeno: 03/01/2018 / Autor: Vozim HR / Foto: Porsche

Danas svi ili gotovo svi žele posjedovati SUV. Čak ne nužno s pogonom na sva četiri kotača, što vam, doduše, omogućuje da prevladate stvarno teško prohodne terene. Međutim, kao što smo već puno puta zaključili, teško prohodni tereni nisu razlog zašto ljudi kupuju SUV-eve. Barem ne za veliku većinu kupaca. Visoko postavljena vozačka pozicija, zavidni susjedi i načelno (ali ne uvijek) više prostora u unutrašnjosti, glavni su razlozi za kupovinu.

Mislite li da su prije više od stotinu godina, te iste značajke bile jednako važne kao danas ? Pa zapravo…prosudite sami

Vjerojatno nema vodećeg svjetskog automobilskog brenda koji se u ovom trenutku već nije okušao u izgradnji SUV vozila. Uostalom, nedavno se čak i Lamborghini pridružio toj skupini, a prethodno su to učinili i proizvođači kao što su Maserati, Bentley i Porsche.

Uskoro očekujemo i Rolls-Royce na tom polju, a vjerojatno, nešto kasnije, i Ferrari. Da, novo vrijeme kao da označava sve bliži kraj tradicionalnih limuzina, kupea i monovolumena.

Zanimljivo je, međutim, vidjeti kako su se SUV vozila mijenjala tijekom godina i to od početka 20. stoljeća. Još je zanimljivija činjenica da je najstariji automobil u ovoj skupini – Porsche!

Lohner-Porsche (1900.)


Lohner-Porsche (1900)


Nije isključeno da je prvi automobil s pogonom na četiri kotača bio Lohner-Porsche, kojeg je sam osmislio Ferdinand Porsche. Vozilo je pogonjeno s četiri elektromotora, po jedan za svaki kotač. Stoga se može reći da najavljeni sportski Porsche na električnu energiju (Mission nije ništa novo kad je riječ o tehnologiji. Naravno, nitko tada još nije znao što je SUV.

 

Chevrolet Carryall Suburban (1935.)


Chevrolet Carryall Suburban


Ovo vozilo se isticalo među drugima koji su se u to vrijeme prodavali u SAD-u, jer je imalo tijelo od metala, a ne drva. Mnoge komponente također su posuđene od Chevroletovih pickupova. Zanimljivo je da Suburban verzija postoji i danas te je jedan je od prodavanijih automobila na američkom tržištu.

 

GAZ 61-73 (1940.)


GAZ 61-73


Naravno, kao i većina sovjetskih automobila iz tog vremena, GAZ-M1 je kopija automobila sa Zapada, posebno Forda V8-40. Dodan je samo čvrsti okvir te je promijenjen motor u jeftiniji s četiri cilindra. Ono što je bilo inovativnije jest model s pogonom na sva četiri kotača, s povećanom razinom od tla i motorom sa šest cilindara. Prvi prototip, nazvan 61-40, imao je otvorenu kabinu koja je zimi u Sibiru bila problematična za putnike. Verzija 61-73 je imala zatvorenu kabinu.

Willys MB (1941.)


Willys MB


Neki kažu da je ovaj model osvojio Drugi svjetski rat te je kao takav ušao u povijest. Neudoban, ružan ali nezaustavljiv.

 

Jeep CJ-2A (1945.)


Jeep CJ-2A


Mir je značio samo probleme za Willys, jer je potražnja za vojnim vozilima okončana. Šefovi tvrtke, međutim, imali su novu zamisao: odlučili su nastaviti proizvodnju Willysa, ali u civilnoj verziji. Bio je to početak tržišta terenskog vozila za obične ljude, a model ovdje prikazan je predak suvremenog Wranglera.

 

Willys Jeep (1946.)


Willys Jeep


Teško je poricati da je ovaj brend stvorio i popularizirao moderna SUV vozila. Tzv karavanski Jeep popunio je tržišnu nišu koja je nastala nakon rata. Budući kupci željeli su naime kupiti automobil s pogonom 4×4, koji bi bio sposoban za vožnju po neasfaltiranim cestama, ali i odgovarajuće veličine, s velikom kabinom i prostranim prtljažnikom. Zanimljivo je da se ovaj model proizvodio sve do 1965. godine.

 

Land Rover serija I (1948.)


Land Rover serija I


Naravno da su i Europljani željeli imati svoj “džip”. I tako je nastao Land Rover. Prvi Land Rover je napravljen kada je šef Maurice Wilks naveo dizajnere da zamijene Jeep novim automobilom koji je želio koristiti na vlastitom imanju. Land Rover je u početku trebao biti automobil namijenjen poljoprivrednicima, a nitko nije očekivao niti da će njegova proizvodnja trajati jako dugo. Čak je i sami proizvođač mislio kako će se ubrzati potražnja za običnim osobnim automobilima te su mislili da će Land Rover zatim otići u ropotarnicu povijesti. Međutim, to se nikada nije dogodilo.

Porsche 597 (1953.)


Porsche 597


Već smo pisali o Porscheu na struju, a sada se ispostavlja da Cayenne nije prvi SUV te marke. Terensko vozilo koje je naručila njemačka vojska izrađeno je puno ranije. Porsche je kombinirao ovaj automobil s modelom 356. Problem je u tome što Porsche projekt u konačnici nije odobrio jer se pokazao preskupim.

 

Jeep Wagoneer/Grand Wagoner (1963.)


Jeep Wagoneer/Grand Wagoner


Ovo je prvi luksuzni SUV, koji je u početku nalikovao malom karavanu. Poznat je po drvenim pločama, koje su činile tijelo prvih verzija ovog automobila. Srećom, kasnije su ih se odrekli.

 

Range Rover (1970.)


Land Rover Range Rover


Land Rover nije nestao, naprotiv, počeo se još više se razvijati. Dok je Land Rover serija sama po sebi predstavljala tipičan automobilski radni stroj, 1970. godine izrađeni Range Rover je smatran luksuznim automobilom s kojim ste se mogli uputiti na izlet u prirodu. Rekreativni lov ili elegantno krstariti po makadamskim cestama i blažim šumskim putevima. Ciljana publika je naravno bilka engleska aristokracija

 

Lada Niva (1977.)


Lada Niva


Od samog početka, sovjetski terenac je trebao biti agilno vozilo na terenu, ali istodobno i ono koji se može koristiti u svakodnevnoj vožnji. Nije trebao biti nimalno nalik Willysu ili Land Roveru. Inženjeri Lade gradili su ovaj automobil ispočetka, iako su prvi modeli koristili motor Fiata 124.

 

Land Rover 90/110/Defender (1983.)


Land Rover 90/110/Defender


Zanimljivo je da je u toliko godina proizvodnje model bio tek djelomično izmijenjen.

 

Jeep Cherokee XJ (1984.)


Jeep Cherokee XJ


Ovo je preteča suvremenih SUV-a. Bio je malen, praktičan i mogao se kretati na stvarno teškom prohodnom terenu. Zanimljivo je da je ovaj model bio toliko dobar da se proizvodio u SAD-u do 2001., a u Kini do 2014. godine.

 

Lamborghini LM002 (1986.)



Iako je  Lamborghini Urus tek nedavno predstavljen kao prvi Lambo SUV to ipak nije potpuno istina. Naime,  ova je marka već imala SUV u svojoj ponudi, koji sada više košta, kao rabljeni automobil, od novog modernog Urusa. LM002 je pokretao V12 motor Countacha i bio je prvi super SUV na svijetu. Izrađeno je svega 300 primjeraka.

 

Hummer H1 (1992.)


Hummer H1


Automobil za vojsku pretvoren je u civilno vozilo za bogate ekscentrike. Iskreno, Hummer je bio više prikladan vojarnama, a ne prilazima ekskluzivnih američkih vila. S vremenom, H1 je postao ikona, sinonim za apsurdno smiješan SUV. Također je trebao predstavljati početak nove marke General Motorsa, no, to se nije dogodilo.

 

BMW X5 E53 (1999.)


BMW X5 E53


Nekoć je bilo nezamislivo da brend poput BMW-a ima u ponudi SUV. Nekoliko godina kasnije, nezamislivo je da ga nema. No, BMW je krajem prošlog stoljeća stvorio segment luksuznih automobila u ovoj klasi koji su projektirani kako bi savršeno vozili na asfaltnim cestama, i solidno izvan njih.

Dodajmo da je u to vrijeme BMW bio vlasnik Land Rovera, a iskustvo inženjera iz ove marke bilo im je vrlo korisno.

Nissan Qashqai (2006.)


Nissan Qashqai (2006.)


Bio je to apsolutni hit sada već prije 12 godina. Qashqai se smatra pretećom komercijalnih SUV-eva koji su samo trebali izgledati kao terenci iako nisu imali nikakve terenske karakteristike. Pa čak ni pogon na sva četiri kotača. Zanimljivo je da, iako se Qashqai otad značajno promijenio, još uvijek predstavlja jedan od prodavanijih kompaktni SUV -eva na tržištu. Nažalost, danas je dosta skuplji nego kad se tek pojavio.

 

BMW Conce X6 (2007.)


Pogledaj galeriju

I opet BMW. Bio je to, međutim, prvi brend koji se usudio stvoriti SUV sa siluetom koja podsjeća na, barem u teoriji, kupe automobil. Danas takvi coupe SUV-evi, naizgled apsurdni, rastu poput gljiva poslije kiše. Nakon nekoliko takvih modela, kakve imaju Mercedes i BMW, mnogi novi SUV-i donose sportski stil, na primjer Alfa Romeo Stelvio ili Jaguar F-Pace.

 

Bentley Bentayga (2015.)


Bentley Bentayga


Kada je Bentayga prikazan 2015. godine, to je bio najmoćniji masovni SUV. Bio je još snažniji od Porschea Cayenne Turbo. Pod haubom je imao 600 KS, 6-litreni V12. Bentayga je (za čudo) za prodaju Bentleyja učinio isto što su Cayenne i Macan učinili za Porsche.

 

Tesla model X (2016.)


Tesla Model X


Može se reći da je ovo još jedan revolucionarni SUV. Iako se Tesla stalno susreće s tegobama, on proizvodi i inovativne električne automobile i zato prisiljava velike korporacije na promjene. Možda s vremenom Tesla neće izdržati bitku s konkurencijom  kao što je, primjerice, Volkswagen, ali nitko ne može oporeći da je stvorio prvi masovno proizvedeni električni SUV.

I najbolje od svega, i dalje ga nitko nije dostigao

Povratak na vrhpointer
Zatvori X