Pretraži
Dopustite da vam ispričam priču o dizelu ili kako je ljubimac nacija širom svijeta postao državni neprijatelj br 1.

Dopustite da vam ispričam priču o dizelu ili kako je ljubimac nacija širom svijeta postao državni neprijatelj br 1.

Objavljeno: 02/10/2017 / Autor: Vozim HR / Foto: Screenshot

Sumrak je, kiša lagano rominja (pada već četvrti dan uzastopce), lagano se vučem prigradskim naseljem Stuttgarta. Razmišljam o svemu i svačemu, ali ništa konkretno…možda baš i nije ova Njemačka med i mlijeko ali ipak imam krov nad glavom, plaća redovito ide a Golf petica uredno prede. Znak stop me vraća u realnost, policajac “me vadi” iz kolone i sprema na zaustavni trak. Pored njega kombi kakvog su kod nas koristili za ispitivanje tko vozi na ložu a tko na dizel. Ne shvaćam što im je ? Pa ložu nisam točio od kad sam golfa dvojku imao a i gdje bi ju i našao u ovom gradu…svašta…

Priče poput ove (o.k možda ne baš identična) mogle bi postati njemačka stvarnost. Naime, ovakve kontrolne točke bi mogle postati uobičajen prizor na ulicama Stuttgarta već sljedeće godine, no policija neće tražiti lož ulje, narkotike ili oružje, već ilegalne Euro 5 dizelaše.

Koliko god to čudno zvučalo, nasumično zaustavljanje automobila bi mogao biti jedini način, na koji bi vlasti mogle otkriti imaju li vozila dovoljno čiste ispušne plinove da uđu u grad. Ovaj bi scenarij mogao postati stvarnost za vozače ako sud naredi lokalnim vlastima da konačno podupru i provedu sedmogodišnji cilj postizanja čišće vožnje u EU.


Dizel, promet


Dizelski motori su u zadnje vrijeme na čelu svih rasprave o potencijalnim zabranama vožnje, zbog čega je zabilježen veliki pad prodaje dizelaša u Njemačkoj, gdje političari razmatraju mogućnost pridruživanja Francuskoj i Velikoj Britaniji u zabrani svih motora s unutarnjim izgaranjem do 2040. godine.

Dizel u načelu (mada se i to rapidno mijenja) troši do 25 posto manje goriva od benzinskih motora pa je ključan za proizvođače automobila koji pokušavaju smanjiti ukupnu emisiju ugljičnog dioksida na 95 grama po kilometru do 2021. godine, sa sadašnjih 118,1 g/km. “Dizel je očito potreban da bi se postigli srednjoročni klimatski i CO2 ciljevi”, izjavio je izvršni direktor BMW-a, Harald Krueger prošli mjesec na sajmu automobila u Frankfurtu.

Za dizelaše, glavni problem predstavlja izlučivanje dušikovih oksida i dioksida (NOx i NO2), koji predstavljaju jedan od većih izvora onečišćenja.

Recept za preživljavanje dizela je slijedeći:

proizvođači automobila moraju početi proizvoditi dizel motore koji su čišći tijekom svakodnevne vožnje, a ne samo za vrijeme testiranja


Ciudad de México, meksiko, promet, zagađenost


To je razlog zašto je Krueger u Frankfurtu istaknuo da nezavisna testiranja pokazuju da njihov najnoviji BMW 520d ima manju emisiju NOx u stvarnim uvjetima i dodao da ne vjeruje u nikakve zabrane.

Unatoč Kruegerovim riječima, BMW-ov matični grad, München, ne zaostaje puno po zagađenju za Stuttgartom, zbog čega se vozači dizela suočavaju sa sličnim dilemama.

Čak 28 područja u Njemačkoj redovito krše EU-ova ograničenja čistog zraka, jer imaju povećanu razinu NO2 zahvaljujući emisiji dizelskih osobnih automobila. Deseci gradova s istim problemom nalaze se diljem Velike Britanije, Francuske, Italije i Španjolske.

70 tisuća preranih smrtnih slučajeva u EU može povezati s emisijom NO2, što je gotovo tri puta više od broja povezanih s prometnim nesrećama


london


Bruxelles je upozorio da se Njemačka, Velika Britanija, Francuska, Italija i Španjolska suočavaju sa sankcijama zbog  i nepridržavanje propisa o čistom zraku od 2010. godine te navodi da se oko 70 tisuća preranih smrtnih slučajeva u EU može povezati s emisijom NO2, što je gotovo tri puta više od broja povezanih s prometnim nesrećama.

Proizvođači tvrde da poduzimaju potrebne korake kako bi pročistili svoje dizelaše, no moguće je da čine premalo i, uz to, prekasno. Naime, tijekom prvih šest mjeseci ove godine dizelaši su pali na 45,3 posto (u odnosnu na 49,4 posto u istom razdoblju prošle godine) prodaje u Europi, tvrdi JATO Dynamics. To je najmanji udio i najveći pad dizelaša još od 2009. godine.


automobili


U usporedbi s početnim brojkama, 2017. djeluje kao jako loša godina za sva vozila na dizelske motore, pogotovo u Njemačkoj, gdje čak ni poticaji za kupovinu novih Euro 6 dizelaša ne potiču ljude na kupovinu. U kolovozu je tako zabilježen toliki pad – na 37,7 posto (u odnosu na 45 posto prošle godine), da se ne zna ima li dizel uopće budućnosti.

Svejedno, mnogi proizvođači misle da nisu došli do dna, iako su svjesni da je pred njima trnovit put do oporavka.

Premda je Mercedes ove godine prodao više dizelaša u Europi nego prošle godine, ponajprije zbog tržišta poput Italije, rukovoditelji ipak brinu da će zbog javnih rasprava opasti potražnja. Ističu također da mnogi njihovi kupci ne razumiju razliku između emisije CO2, NOx-a i No2 već sve trpaju u isti koš, prljavih dizela.


Pogledaj galeriju

Nakon što su u prosincu prošle godine dosegli rekordno povećanje domaćih registracija novih automobila, unatoč Dieselgate aferi, njemački ADAC auto klub, poručio je svojim kupcima da izbjegavaju dizel dok ne zadovolji novi standard Euro 6d koji vrijedi od prošlog mjeseca. ADAC, koji ima 20 milijuna članova, nedavno se okomio na proizvođače automobila i političare što nisu poduzeli odgovarajuće korake ranije, kako bi spriječili zabranu dizelaša i što su ostavili vozače na cjedilu i u nezavidnoj poziciji da će možda oni morati ispaštati zbog njihovih pogrešaka.


Kažnjavanje vozača, autocesta, promet


Odgovarajući na pritiske, izvršni direktor Volkswagen grupe, Matthias Mueller, prošli je mjesec progovorio o “većoj transparentnosti i iskrenosti po pitanju emisije i potrošnje”, dodavši da je vrijeme slavlja gotovo. No, čak i da Volkswagen nikad nije lažirao podatke o emisiji štetnih plinova, činjenica je da to ne bi igralo presudnu ulogu u onome što je uslijedilo, jer su proizvođači u EU ionako imali i više nego dovoljno kontrolnih “rupa” da emitiraju puno više od dozvoljene količine NOx-a, što više neće moći činiti.

Dizelska vozila bi, teoretski gledano, mogla biti spašena ako se pročiste njihove emisije, no važnije je pitanje: treba li se to dogoditi? Uostalom, njihov rast je relativno nov fenomen jer su još 1990. godine u zapadnoj Europi predstavljali svega 14 posto prodaje. Nakon potpisivanja Kyoto klimatskog sporazuma, vlade EU-a su tražile tehnologiju koja bi mogla brzo smanjiti emisiju CO2, a dizelski motori su predstavljali savršeno rješenje.



Ogromne svote novaca su utrošene u usavršavanje dizelske tehnologije posljednjih desetljeća te su na njoj izgrađeni čitavi lanci vrijednosti.

Oko 20 posto od 800 tisuća radnih mjesta u automobilskoj industriji u Njemačkoj ovisi o dizelskim vozilima. Mi ćemo se boriti za njih”, rekao je šef sindikata Volkswagena, Karlheinz Blessing.

Jedna otažavajuća okolnost je i to što dizelaši nikada nisu stvorili neku značajniju bazu na velikim tržištma, poput SAD-a i Kine. A, istovremeno, benzinski motori koristeći nove tehnologije, troše sve manje, pa je tako primjerice VW predstavio novi 1,5-litreni TSI motor koji koristi tzv “lagani ciklus izgaranja” i može deaktivirati dva cilindra kad nisu potrebni.


Volkswagen Amarok


Još važnije, Europska komisija planira što je moguće više podržati automobile s nultom stopom emisije (dakle električne automobile), kako bi ispunili obveze prema pariškom sporazumu o klimatskim promjenama. Proizvođači automobila isto kroče prema električnim i autonomnim vozilima, na čiji razvoj sve više troše, a pretpostavlja se da će u budućnosti, po pitanju dizela, više gledati kako se nositi s kontroliranim padom prodaje dizelaša.

Trgovci su u ovoj priči u još  lošijem položaju, jer velik dio profita ostvaruju prodajom rabljenih automobila i ne zna se što će s tolikim viškom neželjenih dizelaša. Neće ih se moći “utopiti” čak ni na disfunkcionalnim tržištima poput našega


Kažnjavanje vozača, autocesta, promet

Povratak na vrhpointer
Zatvori X