Pretraži
BUGATTI je prije 95 godina izumio aluminijski kotač – a i danas ga usavršava!

BUGATTI je prije 95 godina izumio aluminijski kotač – a i danas ga usavršava!

Objavljeno: 09/10/2019 / Autor: Petar Bondek / Izum star 95 g. a još uvijek je na listi doplata? @Red Bull Content Pool (naslovna), © 2019 BUGATTI AUTOMOBILES S.A.S.

Neke stvari uzimamo zdravo za gotovo – struju i vodu, gravitaciju i korupciju, no rijetko koji predmet oživi razgovor kao – alu-felga!

No, no ona nije došla sama od sebe, nju je osobno morao pogurati veliki Ettore Bugatti!

1886. g. su dva genijalna uma, (jedan odvojeno od drugog) došli do procesa elektrolize da bi njome došli do aluminija. Oni su bili izumitelj Charles Martin Hall i kemičar Paul Héroult . Predivan izum je prvi pokušao pretočiti u kotač američki racer Harry A. Miller 1920., no osim patenta nije proizveo – ništa. A onda je u priču ušao Veliki Ettore…

Ettore je odmah shvatio potencijal aluminijskih kotača, sam je izradio kalupe i počeo eksperimentirati. Nakon cca. 500 priznatih patenata ovog genijalnog izumitelja, došao je red i na zahtjev za patentiranjem  „Poboljšanja koja se odnose na kotače vozila s diskovima za hlađenje“ u svibnju 1924.

 

Aluminijska krila nezaustavljivog Type 35

Iste godine Ettore ugrađuje aluminijske kotače sa šest krakova s integriranim kočionim bubnjevima na svoje trkaće automobile – debi na Grand Prix de Lyon baš i nije bio zvjezdani početak – Bugattiji su odustali zbog pogrešne vulkanizacije, no pvi mačići…Vizionar Ettore je došao do zaključka da su lukovi kotača odgovorni za 25% aerodinamičnog draga cijelog vozila, pa je kotačima poklonio mnogo prekovremenih sati.

Upravo su alu-kotači bili jedan od glavnih tajnih oružja najdominantnijeg trkaćeg automobila svih vremena – Type 35, koji je godinama bio neshvatljivo brz za konkurente.

Ettore nije spavao na lovorikama, nego je 1933. podnio zahtjev za patent  „Elastičnog kotača s radijalno i aksijalno ovješenim obručem u odnosu na centar kotača“. Lik je bio nezaustavljiv-baš poput Type 35-ice! Predivne okrugle aluminijske skulpture s osam krakova su bile izdržljive, lagane i brzo su se mijenjale zahvaljujući centralnoj matici.

Da, baš kao i današnja F1…Originalni dizajn s osam krakova možete vidjeti na Veyronu i Veyronu Fbg par Hermès. Stvarno je žalosno da je Ettore alu-felge davao gratis, a većina proizvođača danas ne propusti naplatiti svaki gram aluminija na automobilu.

Danas Bugatti testira svoje lakometalne dijamante u gostima kod NASA-e, a alu-kotači s Veyrona, Chirona i Diva su vrhunac tehnologije materijala i praktičnog dizajna, pošto imaju istu funkciju kao i oni na Type 35 – lagani su, odlično odvode toplinu, olakšavaju upravljanje i vizualna su poslastica! Danas se pri punoj brzini vrte i do 50 puta u sekundi, a tada 18,5 g težak ventil postaje znatno teži – naglo oteža za čitavih 55 kg!

 

Na nama je da samo očekujemo posljednji aluminijski krik mode iz Molsheima, jer karbonski kotači su još uvijek preskupi – i rade se mjesecima!

 

 

Pogledaj galeriju

Povratak na vrhpointer
Zatvori X