in

BMW Z3: Redefinirao pojam modernog roadstera

Plavi BMW Z3 iz 1998. godine
Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

BMW Z3 je kompaktni sportski automobil koji je svojom pojavom sredinom 1990-ih godina redefinirao pojam modernog roadstera. Prvi put predstavljen 1995. godine, Z3 je postao jedan od najprepoznatljivijih modela BMW-a, kombinirajući klasičan dizajn s vrhunskim performansama.

Dizajniran da pruži maksimalan užitak u vožnji, Z3 je brzo osvojio ljubitelje automobila diljem svijeta svojom dinamičnošću, preciznim upravljanjem i privlačnim izgledom. Ovaj model nije samo simbol BMW-ove inženjerske izvrsnosti, već i automobilske kulture koja slavi slobodu otvorene vožnje.

Povijest BMW-a Z3

BMW Z3 ima bogatu i zanimljivu povijest koja počinje sredinom 1990-ih godina, kada je BMW odlučio ući u segment kompaktnih sportskih automobila s dvosjedima. Prvi put je predstavljen 1995. godine kao dio globalne strategije proširenja ponude, a njegov razvoj je započeo ranih 1990-ih s ciljem stvaranja modernog roadstera koji će spojiti klasične linije s vrhunskim tehnologijama.

BMW Z3 je bio prvi model BMW-a koji se proizvodio u SAD-u, točnije u tvornici u Spartanburgu, Južna Karolina. Ovaj potez bio je dio BMW-ove strategije za jačanje prisutnosti na američkom tržištu, gdje su roadsteri bili iznimno popularni. Z3 je postao instant hit zahvaljujući svom atraktivnom dizajnu, koji je podsjećao na klasične sportske automobile, ali s modernim BMW-ovim dodirima.

Jedan od ključnih trenutaka u povijesti Z3 bio je njegov pojavljivanje u filmu “Zlatno oko” (GoldenEye) iz serijala o Jamesu Bondu 1995. godine. Ova filmska promocija pomogla je da Z3 postane globalna senzacija prije nego što je uopće krenuo u prodaju. Taj marketinški potez pokazao se izuzetno uspješnim, a model je odmah izazvao velik interes.

Tijekom svog životnog vijeka, BMW Z3 je bio dostupan u nekoliko varijanti motora, uključujući četverocilindrične i šestocilindrične opcije, što je omogućilo kupcima da odaberu model prema svojim potrebama i preferencijama. Godine 1998. predstavljen je Z3 Coupe, koji je svojim nekonvencionalnim dizajnom i dodatnom čvrstoćom karoserije privukao specifičnu publiku.

Proizvodnja BMW-a Z3 završila je 2002. godine, kada ga je zamijenio model Z4. Međutim, Z3 i dalje ostaje omiljeni klasik među entuzijastima i kolekcionarima zbog svoje kombinacije stila, performansi i povijesnog značaja. Njegov uspjeh je utro put za buduće generacije BMW-ovih roadstera, zadržavajući svoje mjesto kao jedan od najikoničnijih automobila u povijesti BMW-a.

Stražnji dio BMW-a Z3
Foto: Screenshot Everyday Driver

Motori

BMW Z3 bio je dostupan s raznovrsnim motorima tijekom svoje proizvodnje, omogućujući širok raspon performansi koji su odgovarali različitim preferencijama vozača. Ovdje je pregled ključnih motora koji su bili ponuđeni u ovom modelu:

Četverocilindrični motori:

1. 1.8L (M43B18):

  • Snaga: 115 KS
  • Ovaj motor bio je namijenjen vozačima koji su tražili ekonomičan i pouzdan roadster s dovoljno snage za svakodnevnu vožnju.

2. 1.9L (M44B19):

  • Snaga: 140 KS
  • Poboljšana verzija s više snage i boljim performansama, popularan izbor među kupcima koji su tražili balans između ekonomičnosti i zabave u vožnji.

Šestocilindrični motori:

1. 2.0L (M52B20):

  • Snaga: 150 KS
  • Uveden kao ulazni model za one koji žele iskusiti glatkoću i snagu BMW-ovog šestocilindričnog motora.

2. 2.2L (M54B22):

  • Snaga: 170 KS
  • Ovaj motor je pružao više snage i agilnosti, nudeći još bolje performanse i vozačko iskustvo.

3. 2.8L (M52B28):

  • Snaga: 193 KS
  • Vrlo popularan motor zbog svoje izdašne snage i momenta, pružajući značajno poboljšane performanse, osobito u ubrzanju.

4. 3.0L (M54B30):

  • Snaga: 231 KS
  • Najsnažniji standardni motor dostupan u Z3 roadsteru, nudio je vrhunske performanse koje su zadovoljile čak i najzahtjevnije vozače.

M verzija:

  1. 3.2L (S50B32/S54B32):
  • Snaga: 321 KS (S50B32) / 325-330 KS (S54B32)
  • Ovi motori su bili ekskluzivno dostupni u BMW Z3 M Roadster i M Coupe modelima. Prva generacija M Roadstera imala je motor S50, dok je kasnija verzija bila opremljena S54 motorom, poznatim po svojoj visokim performansama i izvanrednoj dinamici vožnje. Ovi motori učinili su M verzije Z3-a pravim sportskim automobilima, konkurentnim na trkaćim stazama, ali i na otvorenoj cesti.

Kombinacija ovih motora s laganom šasijom i preciznim upravljanjem činila je BMW Z3 uzbudljivim vozilom koje je moglo zadovoljiti različite potrebe vozača, od onih koji su tražili opuštenu vožnju do onih koji su željeli sportske performanse.

BMW Z3 dimenzije

BMW Z3 je kompaktni sportski automobil s dimenzijama koje su ga činile agilnim i upravljivim, idealnim za vožnju po zavojitim cestama. Evo ključnih dimenzija za BMW Z3:

Roadster (kabriolet) verzija:

  • Duljina: 4,025 mm
  • Širina: 1,740 mm
  • Visina: 1,285 mm
  • Međuosovinski razmak: 2,445 mm
  • Masa: Ovisno o verziji motora i opremi, masa se kretala između 1,250 kg i 1,400 kg.

Coupe verzija:

  • Duljina: 4,025 mm
  • Širina: 1,740 mm
  • Visina: 1,311 mm
  • Međuosovinski razmak: 2,450 mm
  • Masa: Ovisno o motoru i opremi, masa coupe verzije bila je između 1,350 kg i 1,450 kg.

Ostale dimenzije:

  • Prtljažni prostor (Roadster): Približno 165 litara
  • Prtljažni prostor (Coupe): Približno 210 litara
  • Kapacitet spremnika goriva: 51 litra

Ove dimenzije osigurale su BMW-u Z3 kompaktnost i agilnost, što je omogućilo lako manevriranje i zabavnu vožnju, osobito na zavojitim cestama i u urbanim sredinama. Coupe verzija, zbog nešto veće visine i dodatne krutosti karoserije, nudila je nešto veću stabilnost i praktičnost.

BMW Z3 na cesti
Foto: Screenshot Everyday Driver

BMW Z3 cijena

Cijena BMW-a Z3 varirala je ovisno o modelu, motoru, opremi i tržištu na kojem se prodavao. U vrijeme kada je bio nov, cijene za Z3 su se kretale unutar sljedećih raspona:

Osnovne cijene novog BMW-a Z3 (približne vrijednosti):

  • 1.8L i 1.9L modeli: Od 30.000 do 35.000 EUR
  • 2.0L i 2.2L modeli: Od 35.000 do 40.000 EUR
  • 2.8L modeli: Od 40.000 do 45.000 EUR
  • 3.0L modeli: Od 45.000 do 50.000 EUR
  • M Roadster i M Coupe (3.2L): Od 55.000 do 65.000 EUR

Cijene rabljenih modela:

Cijene rabljenih BMW-a Z3 danas variraju ovisno o stanju automobila, prijeđenim kilometrima, očuvanosti i specifičnom modelu. Primjerice:

  • Četverocilindrični modeli (1.8L i 1.9L) mogu se naći po cijeni od 8.000 do 15.000 EUR.
  • Šestocilindrični modeli (2.0L, 2.2L, 2.8L i 3.0L) obično se prodaju po cijeni od 12.000 do 25.000 EUR.
  • M Roadster i M Coupe modeli zbog svoje rijetkosti i performansi često postižu cijene od 30.000 EUR pa naviše, a dobro očuvani primjerci mogu doseći i preko 50.000 EUR.

Naravno, ove cijene mogu značajno varirati ovisno o tržištu, trenutnom stanju klasičnih automobila, te o tome koliko je vozilo očuvano i originalno. BMW Z3 je postao tražen klasik, što dodatno utječe na cijene rabljenih primjeraka.

Tehnologije

BMW Z3, iako kompaktni sportski automobil, bio je opremljen nizom tehnologija koje su unaprijedile vozačko iskustvo, sigurnost i udobnost. Evo pregleda ključnih tehnologija koje su bile dostupne u BMW-u Z3:

1. Motori i pogonski sklopovi:

  • Višestruka varijanta motora: Kao što je već spomenuto, Z3 je bio dostupan s nizom četverocilindričnih i šestocilindričnih motora, koji su koristili modernu tehnologiju ubrizgavanja goriva i upravljanja motorom za optimalne performanse i ekonomičnost.
  • Promjenjiva distribucija ventila (VANOS): Šestocilindrični motori bili su opremljeni BMW-ovim VANOS sustavom, koji je omogućavao optimizaciju performansi motora prilagođavanjem vremena otvaranja ventila.

2. Prijenos:

  • Ručni mjenjač: Z3 je standardno dolazio s 5-stupanjskim ručnim mjenjačem koji je omogućavao direktnu i sportsku vožnju.
  • Automatski mjenjač: Bio je dostupan i 4-stupanjski automatski mjenjač za one koji su preferirali komforniju vožnju.

3. Ovjes i upravljanje:

  • Sportski ovjes: Z3 je imao sportski podešen ovjes s neovisnim stražnjim ovjesom koji je pružao izvanrednu upravljivost i stabilnost u zavojima.
  • Servo upravljač: Električni servo upravljač omogućavao je precizno i lagano upravljanje, prilagođavajući se brzini vožnje.

4. Sigurnosne značajke:

  • ABS (Antilock Braking System): Z3 je bio opremljen ABS sustavom, koji je sprječavao blokiranje kotača tijekom kočenja i osiguravao bolju kontrolu nad vozilom.
  • ASC+T (Automatic Stability Control + Traction): Sustav za kontrolu stabilnosti i trakcije pomaže u održavanju vozila pod kontrolom, osobito na skliskim površinama.
  • Zračni jastuci: Z3 je bio opremljen prednjim zračnim jastucima za vozača i suvozača, a u kasnijim modelima dodani su i bočni zračni jastuci.

5. Unutrašnje tehnologije i udobnost:

  • Klima uređaj: Z3 je imao opciju automatskog klima uređaja koji je osiguravao ugodnu temperaturu unutar kabine, bez obzira na vanjske uvjete.
  • Kožna sjedala i obloge: Premium materijali korišteni u unutrašnjosti, uključujući kožna sjedala, dodavali su luksuzan osjećaj i udobnost.
  • Audio sustav: Z3 je bio opremljen vrhunskim audio sustavom, često s opcijom CD playera i kasetofona, što je u to vrijeme bilo standard u premium automobilima.

6. Soft Top tehnologija (za roadster verzije):

  • Električni sklopivi krov: Roadster verzija Z3 imala je opciju električnog sklopivog krova, koji se mogao brzo otvoriti ili zatvoriti jednim pritiskom na gumb.
  • Izolacija i zaštita: Krov je bio dobro izoliran, pružajući solidnu zaštitu od vremenskih uvjeta i smanjujući buku u kabini.

7. M verzija dodatne tehnologije:

  • Snažniji kočioni sustav: M verzije imale su poboljšane kočnice za bolje performanse pri visokim brzinama.
  • Poboljšan ovjes i diferencijal: Ove verzije imale su sportski ovjes i diferencijal s ograničenim proklizavanjem (LSD) za bolju trakciju i kontrolu pri agresivnijoj vožnji.

BMW Z3 je kroz svoje tehnologije kombinirao sportske performanse s udobnošću i sigurnošću, stvarajući automobil koji je pružao vrhunsko vozačko iskustvo u svom segmentu.

Muškarac vozi BMW Z3
Foto: Screenshot Everyday Driver

Iskustva

Iskustva vozača i vlasnika BMW-a Z3 općenito su vrlo pozitivna, s mnogima koji ističu nekoliko ključnih aspekata koji čine ovaj automobil posebnim. Evo pregleda najčešćih dojmova i iskustava:

1. Užitak u vožnji:

  • Dinamičnost i agilnost: Vlasnici često hvale agilnost i zabavu u vožnji koju BMW Z3 pruža, osobito na zavojitim cestama. Lagana konstrukcija, precizno upravljanje i sportski ovjes doprinose osjećaju povezanosti s cestom.
  • Motori: Šestocilindrični motori posebno su cijenjeni zbog svoje glatkoće, snage i zvuka. Čak i manji četverocilindrični motori dobivaju pohvale za balans između performansi i ekonomičnosti.
  • M verzije: Vlasnici M Roadstera i M Coupea posebno su zadovoljni performansama svojih vozila, često ističući kako su ovi modeli pravi vozački strojevi s odličnim omjerom snage i upravljivosti.

2. Dizajn i stil:

  • Kultni izgled: Dizajn Z3, s dugim nosom, kratkim stražnjim dijelom i niskim stavom, često je hvaljen kao jedan od najljepših roadstera svog vremena. Estetika automobila, bilo u roadster ili coupe verziji, i dalje privlači pažnju, čak i nakon više od dva desetljeća.
  • Unutrašnjost: Unutrašnjost Z3 se doživljava kao jednostavna, ali funkcionalna, s klasičnim BMW-ovim stilom. Kožni interijer i kvalitetni materijali često su istaknuti kao prednosti.

3. Pouzdanost i održavanje:

  • Pouzdanost: Vlasnici općenito smatraju Z3 pouzdanim automobilom, osobito kada se redovito održava. Mnogi ističu da, iako je riječ o starijem vozilu, pravilno održavani primjerci mogu pružiti mnogo godina pouzdane vožnje.
  • Troškovi održavanja: Troškovi održavanja Z3-a mogu varirati, ali vlasnici često napominju da su dijelovi relativno dostupni i da održavanje nije pretjerano skupo, osobito u usporedbi s nekim drugim klasičnim sportskim automobilima.

4. Komfor i praktičnost:

  • Prostor: Iako je Z3 kompaktni dvosjed, većina vlasnika smatra da pruža dovoljno prostora za vozača i suvozača, s udobnim sjedalima i dobrim rasporedom unutrašnjosti. Međutim, prtljažnik je relativno malen, osobito u roadster verziji, što može biti ograničenje za duža putovanja.
  • Vožnja s otvorenim krovom: Posebno zadovoljstvo ističe se u vožnji s otvorenim krovom, gdje vlasnici uživaju u osjećaju slobode i blizine s okolinom.

5. Negativna iskustva:

  • Starost vozila: Budući da su svi modeli Z3-a sada stariji od 20 godina, neki vlasnici ističu probleme povezane s godinama, poput habanja interijera, oštećenja vanjskih dijelova ili potrebe za zamjenom određenih mehaničkih komponenti.
  • Buka i udobnost: Kao i kod mnogih roadstera, neki vlasnici primjećuju veću razinu buke u kabini, osobito pri većim brzinama. Ovjes, iako sportski, može biti tvrđi, što nekima smanjuje udobnost na dužim vožnjama ili lošijim cestama.

6. Zadovoljstvo posjedovanjem:

  • Kolekcionarska vrijednost: Mnogi vlasnici ističu da je Z3 automobil koji nije samo za vožnju, već i za čuvanje. S obzirom na status klasika, Z3 postaje sve cjenjeniji među kolekcionarima, što dodatno doprinosi zadovoljstvu posjedovanjem.
  • Zajednica entuzijasta: BMW Z3 ima aktivnu zajednicu vlasnika i entuzijasta, što dodatno povećava užitak u posjedovanju kroz druženja, skupove i razmjenu iskustava.

Sveukupno, BMW Z3 je automobil koji pruža puno zadovoljstva vozačima, bilo da ga koriste za svakodnevnu vožnju, vikend izlete ili kao dio kolekcije.

Konkurenti

BMW Z3 je u svojoj eri bio suočen s brojnim konkurentima u segmentu kompaktnih sportskih automobila i roadstera. Ovdje su neki od najvažnijih konkurenata koji su se natjecali s BMW-om Z3:

1. Mazda MX-5 Miata

  • Opis: Mazda MX-5, poznata i kao Miata, jedan je od najpopularnijih i najdugovječnijih roadstera na svijetu. Ovaj model bio je izravni konkurent BMW-u Z3 zbog svoje lagane konstrukcije, agilnosti i pristupačne cijene.
  • Prednosti: Izvrsna upravljivost, pouzdanost, zabava u vožnji i niži troškovi održavanja.
  • Nedostaci: Manje prestižan brend i skromnija unutrašnjost u odnosu na Z3.

2. Porsche Boxster

  • Opis: Porsche Boxster, predstavljen sredinom 1990-ih, bio je luksuzniji i skuplji konkurent BMW-u Z3. Središnje smješten motor pružao je izvrsnu ravnotežu i performanse.
  • Prednosti: Superiorne performanse, vrhunska kvaliteta izrade, prestižan brend.
  • Nedostaci: Viša cijena i skuplji troškovi održavanja.

3. Mercedes-Benz SLK

  • Opis: Mercedes-Benz SLK bio je još jedan njemački konkurent, poznat po svom tvrdim sklopivim krovu (hardtop), što je nudilo bolju izolaciju i sigurnost od mekanog krova kod Z3.
  • Prednosti: Viša razina luksuza, bolja zaštita od vremenskih uvjeta, inovativni sklopivi krov.
  • Nedostaci: Teži od Z3, manje sportski karakter vožnje.

4. Audi TT

  • Opis: Audi TT, koji je predstavljen kasnije krajem 1990-ih, bio je moderan i futuristički dizajniran sportski automobil s pogonom na sve kotače (Quattro u određenim verzijama).
  • Prednosti: Moderan dizajn, vrhunska izrada, opcija Quattro pogona.
  • Nedostaci: Manje uzbuđenja u vožnji u usporedbi s RWD (pogonom na stražnje kotače) Z3.

5. Honda S2000

  • Opis: Honda S2000, poznata po svojem visokooktanskom motoru i preciznom upravljanju, bila je vrlo cijenjena među entuzijastima za sportske automobile.
  • Prednosti: Izvanredan motor s visokim brojem okretaja, precizno upravljanje, pouzdanost.
  • Nedostaci: Manjak luksuza u odnosu na Z3, tvrđi ovjes.

6. Alfa Romeo Spider

  • Opis: Alfa Romeo Spider bio je talijanski konkurent koji je nudio kombinaciju klasičnog dizajna i sportskih performansi.
  • Prednosti: Atraktivan dizajn, talijanski šarm, sportski karakter.
  • Nedostaci: Manje pouzdan u usporedbi s njemačkim konkurentima, skuplje održavanje.

7. Toyota MR2

  • Opis: Toyota MR2, sa svojim središnje smještenim motorom, pružala je uzbudljivo vozačko iskustvo po nižoj cijeni.
  • Prednosti: Središnje smješten motor za bolju ravnotežu, pristupačna cijena, pouzdanost.
  • Nedostaci: Manje prestižan brend, skromnija unutrašnjost.

8. Chevrolet Corvette (C5)

  • Opis: Iako u drugom segmentu, Corvette C5 je često smatrana konkurentom za M verzije Z3-a zbog svoje snage i performansi.
  • Prednosti: Izvanredne performanse, snažan V8 motor, sportski izgled.
  • Nedostaci: Veći i teži automobil, drugačiji stil vožnje.

Ovi konkurenti nudili su različite pristupe sportskim automobilima, od luksuznih roadstera do sirovih sportskih strojeva, a svaki je imao svoje jedinstvene prednosti i nedostatke u usporedbi s BMW-om Z3.

Članak objavio Luka Petkovic

Bijeli Audi A3 Sportback na sajmu automobila u Švedskoj

Audi A3 Sportback: Audi je opet pogodio s dizajnom

Crvena SEAT Altea u San Sebastianu

SEAT Altea: Moderan dizajn za sredinu 2000-ih