Pretraži
BMW slavi 45. godišnjicu Serije 3: Koja generacija je najbolja?

BMW slavi 45. godišnjicu Serije 3: Koja generacija je najbolja?

Objavljeno: 22/04/2020 / Autor: Tin / Foto: BMW

BMW slavi 45. godišnjicu Serije 3 – Prije 45 godina svjetlo dana ugledala je prva generacija BMW-a Serije 3. Njegova odlična upravljivost, kombinirana s ergonomijom prilagođenom vozaču i bezvremenskim izgledom, odmah je popularizirala ovaj automobil kao ultimativni stroj za uživanje.

BMW Serije 3 postao je pojmom jedne od najpoželjnijih limuzina te se takav ugled zadržao preko četiri desetljeća. Stariji primjerci su i danas vrlo privlačni širokome krugu automobilskih entuzijasta te se gotovo u svim verzijama smatraju modernim klasicima, a noviji primjerci nastavili su rušiti rekorde u premium segmentu.

Naravno svaka od novih generacija donijela je nešto potpuno drugačije, ali bit Serije 3 je da se uvijek zadrži ona iskonska formula – snažni i pouzdani motori, stražnji pogon ili pogon na sve kotače te poseban dašak luksuza.

BMW E21 (1975-1983)

Sve je započelo 1975. godine kad je bavarski proizvođač odlučio zamijeniti Seriju 02. Iako je i ta serija bila poprilično uspješna, BMW je htio okrenuti novu stranicu u svojoj povijesti te predstaviti nešto inovativnije.

Prva generacija Serije 3 (E21) proizvodila se kao sportska limuzina, odnosno s dvoje vrata. Iako su se u počecima nudili samo slabiji četverocilindrični motori, BMW je kupcima pružio veći izbor od konkurenata.

Prve dvije godine najsnažniji model je bio 320 sa 109 konjskih snaga, ali nakon toga svjetlo dana su ugledali redni ‘šestaci’ koji će postati simbolom BMW-a sve do danas. Sam E21 bio je potpuna revolucija za njemački brend jer je već nakon šest godina proizvodnje prodano više od milijun primjeraka.

BMW E30 (1982-1994)

Nakon toliko godina uspješnice s modelom E21, pred BMW-om našao vrlo zahtjevan zadatak – stvoriti novi automobil koji će biti još bolji i nadmašiti sva očekivanja. Konačno 1982. godine predstavljena je legendarna ‘kockica’.

BMW je tada u potpunosti promijenio pravila svjetske autoindustrije. Kupcima je ponuđen izbor između četiriju vrsta karoserije – kupea, limuzine, karavana i kabrioleta. Osim toga, kupci su mogli birati između više od deset motora, od benzinskih četverocilindraša i rednih ‘šestaka’ do šesterocilindričnih dizelaša.

Brojni novinari opisivali su ‘kockicu’ kao savršen obiteljski automobil koji nosi sportsku ‘dušu’. Upravo se takva formula pokazala iznimno uspješnom jer je tijekom 12 godina proizvodnje prodano više od 2,5 milijuna primjeraka.

BMW E36 (1990-2000)

Treća generacija Serije 3, poznatija kao E36, donijela je potpuno novi dizajn. Poklopac motora nakošen je prema dolje, dok je stražnji dio ponešto izdignutiji. Tako je stvorena aerodinamičnija silueta koja se primjenjivala na svakoj budućoj generaciji.

No tu novosti ne staju. Uz sve oblike karoserije kakvi su se nudili uz model E30, E36 je ponudio i verziju Compact. Također, to je prva Serija 3 koja je u ponudi imala 6-brzinski ručni mjenjač, 5-brzinski automatski mjenjač i četverocilindrični dizelaš.

Velika novost bio je i multi-link stražnji ovjes koji je znatno pridonio udobnosti ovoga automobila.


BMW slavi 45. godišnjicu Serije 3

BMW slavi 45. godišnjicu Serije 3


BMW E46 (1997-2006)

BMW E46 četvrta je generacija Serije 3. Riječ je o verziji koja je napravila veliki iskorak u modernizaciji BMW-a jer su u njoj ponuđeni brojni inovativni sustavi.

Iako je ‘kockica’ prva imala opciju pogona na sve kotače, BMW je tu tradiciju tek nastavio s modelom E46. Prva je to generacija u kojoj su motori bili opremljeni s tzv. Valvetronic sustavom, odnosno s varijabilnim otvaranjem ventila.

Također, u E46 su dodani različiti sustavi pomoći vozaču poput ESP-a, satelitske navigacije, LED svjetala te automatskih brisača vjetrobranskog stakla.

BMW E9x (2004-2013)

Peta generacija Serije 3 je E9x. Za razliku od prethodnih generacija, ova je imala kodno ime za svaku od svojih verzija pa je tako limuzina bila E90, karavan E91, kupeovska verzija E92, a kabriolet E93.

S obzirom na smanjenu prodaju kompaktne verzije E46, BMW je odlučio tu verziju ukinuti prilikom predstavljanja nove generacije te se posvetiti četirima izvedbama koje su bile najuspješnije. Po prvi puta u povijesti Serije 3, bavarski proizvođač je ponudio turbobenzince i run-flat gume.

Osim toga, sportska verzija M3 je jedino u ovoj generaciji dolazila sa snažnim atmosferskim motorom V8.



BMW F3x (2011-2019)

Šesta generacije Serije 3 (F3x) donijela je velike promjene. Naime, BMW je odlučio razdvojiti luksuznije i obiteljske verzije od onih sportskih. Tako je kupeovska verzija i kabriolet nazvan Serijom 4, a limuzina (F30) i karavan (F31) ostali su pod imenom Serija 3.

Osim razdvajanja tih modela, BMW je predstavio i potpuno novu verziju pod imenom Gran Turismo ili GT. Također, ovo je prva generacija u kojoj je baš svaki motor opremljen turbopunjačem, a 2016. godine predstavljena je i hibridna verzija.

BMW je dugo vremena bio poznat odličnom hidrauličnom servu koji se ugrađivao u brojne modele, ali od generacije F3x se i to promijenilo. Od tada BMW ugrađuje isključivo elektronski servo.

BMW G20 i G21 (2018 – danas)

Aktualna i ujedno sedma generacija Serije 3 predstavljena je prije dvije godine na Sajmu automobila u Parizu. Svaka od navedenih generacija dodatno je porasla za nekoliko centimetara, ali tek se na G20 primijetio značajan rast jer je postao duži od poznate Serije 5 E39.

Bez obzira na višak centimetara u dužinu i širinu, G20 je dodatno olakšan i do 55 kilograma, a karoserija je postala aerodinamičnija nego ikada. Također, BMW je odlučio s generacijom G2x prekinuti proizvodnju verzije Gran Turismo, jer se pokazala kao poprilično neuspješan pothvat.

Iako su iz generacije u generaciju vidljive značajne promjene, zanimljivo je vidjeti da se bavarski proizvođač još uvijek drži dobre stare formule koja očigledno već 45 godina donosi nevjerojatne rezultate.


Pogledaj galeriju


BMW slavi 45. godišnjicu Serije 3

Povratak na vrhpointer
Zatvori X