Pretraži
BMW nas uči – kako automobili ubrzavaju do 100 km/h

BMW nas uči – kako automobili ubrzavaju do 100 km/h

Objavljeno: 14/03/2019 / Autor: Mihael / Foto: BMW

Puno toga treba uzeti u obzir kada je u pitanju ubrzavanje od 0 do 100 km/h pa još k tome vremenski mjereno. BMW se fokusirao na najvažnije čimbenike a to su: aerodinamika, masa, isporuka snage, gume i sustavi pomoći. Krenimo dakle redom.

Aerodinamika (otpor zraka) se, laički rečeno, udvostručuje što više ubrzavamo pa tako pri velikim brzinama potisak zraka na automobil, ovisno o obliku karoserije i aerodinamičkim rješenjima poput „spojlera“ i difuzora, može stvoriti jednaku silu pritiska kao što ju stvara sam automobil svojom masom. Znate onaj mit da Formulu 1 možete voziti naglavačke po stropu tunela (zanemarimo li hrpu drugih tehničkih prepreka).

S obzirom da nama F1 nije tema, a niti velika brzina, jer 100 km/h u ovom kontekstu to definitivno nije, aerodinamika zapravo i ne igra veliku ulogu pri ubrzanju s mjesta. U pravilu tek iznad 100 km/h aerodinamički sustavi dobivaju funkciju. Sljedeća na redu je masa. Ona sama po sebi nije dobrodošla, odnosno teoretski gledano, što mu je manja masa to će automobil lakše ubrzati s mjesta, zbog manje inercije.



Međutim masa se usko veže s dva sljedeća čimbenika, a to su isporuka snage i gume, odnosno prianjanje guma na podlogu. Masa ovdje ima pozitivne i negativne učinke. Kako smo već rekli, veća masa znači veću inerciju međutim veća masa (do određene mjere) pomaže i prianjanju guma na podlogu prilikom naglog ubrzavanja s mjesta ako automobil ima izrazito snažan motor.

Drugim riječima, pritisnete li gume dovoljnom silom u podlogu, one će teže proklizati i bolje lansirati automobil s mjesta.

Tu na kraju uskaću sustavi pomoći u vožnji, prije svega kontrola proklizavanja i tzv. „launch control“ koji optimizira isporuku snage naspram najvećeg trenja koje guma može stvoriti prema podlozi.

U teoriji, „launch control“ omogućuje savršeno kretanje s mjesta uz najveću isporuku snage tako da se vozač u neku ruku pretvara u promatrača koji se drži za volan a neki će reći i goli život.

Ubacimo li u cijelu priču činjenicu da živimo u svijetu gdje marketing i tržište određuju brojne prioritete a svaki od njih ima svoje zakonitosti koje se isprepliću, ne treba nas čuditi to što je marketinškim stručnjacima vrlo lako prezentirati podatak o ubrzanju do famozne cifre od 100 km/h.

No nisu oni jedini krivci za stvaranje te fame, priznajmo i mi svoj udjel u tome. Osjećaj uzbuđenja koji dolazi od snažnog ubrzavanja malo kome može dosaditi.


Pogledaj galeriju


BMW ubrzanje do stotke

Povratak na vrhpointer
Zatvori X