Pretraži
Autonomna vozila i autonomna vožnja: kako, kada i zašto će automobil vratiti naše ruke na upravljač?

Autonomna vozila i autonomna vožnja: kako, kada i zašto će automobil vratiti naše ruke na upravljač?

Objavljeno: 01/08/2017 / Autor: Vozim HR / Foto: Bosch

Vrlo brzo će doći trenutak kad će automobili moći samostalno voziti duge ture po autocesti, no što će se dogoditi i u kojim situacijama će automobil zahtijevati od vozača preuzimanje kontrole?

Na Boschevom eventu u Njemačkoj, ovaj dobavljač automobilske opreme pokazao je rješenje koje radi na sličan način kao i trenutačni navigacijski sustavi u automobilima.

Kako to izgleda? Sjednete na vozačevo sjedalo u, primjerice,  Tesla Model S, dok Vas Boschev testni pilot povede na demonstracijsku vožnju po testnoj stazi nedaleko Frankfurta.


autonomna vozila


Kako se približite dijelu ceste na kojem je dozvoljeno ubaciti automobil u samovozni mod, tako će središnji ekran početi odbrojavati udaljenost. Jednom kad uđete u zonu, vozač treba pritisnuti dva guma na volanu čime omogućuje automobilu da preuzme kontrolu.

Kad se automobil približi kraju samovozne zone, zaslon počne odbrojavati udaljenost nakon koje vozač treba preuzeti natrag kontrolu, signalizirajući vizualno i zvučno kako se automobil približava toj točki. To je prilično slično navigacijskom sustavu koji ukazuje na udaljenost do sljedećeg skretanja što je većini vozača itekako poznato.

Ova sposobnost predstavlja sljedeći korak u asistenciji pri vožnji, tj. ono što inženjeri nazivaju trećom razinom autonomne vožnje u kojoj ljudi dijele kontrolu s automobilom. Ova vrsta samovoznog sustava predstavlja stoga prirodnu evoluciju od sadašnjih adaptivnih sustava kontrole vožnje koji mogu regulirati brzinu vožnje uzevši u obzir promet ispred vozila.



Uz adaptivni tempomat, automobili su sve češće opremljeni sustavom koji vozilo održava unutar trake, a koji koristi kamere kako bi prepoznao linije trake na cesti te usmjeravaju automobil kako bi ga spriječili da “odluta” u susjednu traku.

Autonomna vozila s trećom razinom imat će karte pojedinih cesta u visokoj rezoluciji koje će napraviti proizvođači automobila i njihovi tehnološki partneri, a koje će se bežičnim putem ažurirati u postojećim automobilima.

Autonomna vozila koja će dakle voziti po takvim cestama, moći će samostalno voziti, a za to vrijeme će automobilov kompjuter kontinuirano uspoređivati ono što “love” njegovi senzori sa spremljenom kartom. Podsjećamo, Cadillac je nedavno demonstrirao svoju Super Cruise tehnologiju koristeći upravo ovu metodu koja bi trebala biti širom dostupna unutar sljedećih nekoliko godina.


autonomna vozila


Karte visoke rezolucije neće biti dostupne za apsolutno sve ceste onda kada nam ova tehnologija postane dostupna te će isto tako proizvođači automobila vjerojatno izabrati okruženje u kojem je vožnja jednostavnija, poput autocesti, umjesto prigradskih i gradskih ulica.

Naravno, postoji problem u slučaju da automobilu “iscuri” označeni dio karte, a vozač ne preuzme vozilo. No, Bosch ima rješenje i za takav scenarij, jer ako vozač ne preuzme volan ni nakon nekoliko audio i vizualnih upozorenja, automobil će se sam sigurno parkirati pored ceste.

Autonomna će vozila dakle na taj način možda i spasiti život umornom vozaču koji je zaspao za volanom te se probudio odmoran i čio, mnogo kilometara nakon što mu je glava klonula.


Pogledaj galeriju

Povratak na vrhpointer
Zatvori X