Pretraži
55 godina legendarne Škode 1000 MB; teško je ostati ne-nostalgičan, zar ne?

55 godina legendarne Škode 1000 MB; teško je ostati ne-nostalgičan, zar ne?

Objavljeno: 19/03/2019 / Autor: Petar Bondek / Photo: Škoda Media Room

Teško da će itko proći bez uzdaha kad klikne na ovu Škodu – budi stvarno pozitivne vibracije iz tko zna kojih razloga.



Možda zato jer se radi o prvom Škodinom masovno proizvedenom modelu? Da, 1000 MB (oznaka označava obujam motora i mjesto proizvodnje – Mladá Boleslav) je s nama od 1964., a do 1969. se prodala u 443.000 primjeraka, od kojih je preko polovice završilo u izvozu, pa tako i na našim prostorima.



Samonoseća lagana karoserija i straga montiran motor od 1.000 ccm odmah su pronašli obožavatelje, jer je za 1960-te ovaj model nudio i iznenađujuće mnogo prostora, komfora i (tada) modernog dizajna.

Ono što je izuzetno bitno je podatak da je za izradu nove tvornice s preko 40 hala i dodatnih sadržaja bilo angažirano preko 300 tvrtki, od kojih je 134 bilo strano…poprilično neuobičajeno za doba Željezne zavjese. No izazov je bio ogroman – mreža cesta od 13 km preko 80 hektara zemljišta, 10 km željezničkih pruga i 11 km duga viseća proizvodna traka.



Karoserija s dva para vratiju je imala 665 prešanih dijelova i 6.900 točaka varenja. Škoda je uvelike koristila aluminij za dijelove motora (kućište bregaste osovine) i mjenjača, što je tada bilo iznimka u Europi – to je temeljeno na patentu domaćeg Josefa Polák još 1922. g. Nova generacija Škode je u fazi testiranja imala oznaku NOV (Nový Osobní Vůz – novi osobni automobil) s prije proizvodnje je 50 prototipova prešlo 1,598,840 km , uključujući najsurovije hladne dijelove tadašnjeg SSSR-a, gdje su  sustavi kočnica, opskrbe gorivom i sustav hlađenja dovođeni do ekstrema na nemilosrdnom Kavkazu, pri temperaturi od 45 stupnjeva C.



Nevjerojatno lagana sa 755 kg i agilna s 37 KS na stražnjoj osovini postizala je tada pristojnih 120 km/h, uz potrošnju od 7-8 l/100 km. 1966. je snaga narasla na 32 kW/43 KS, uz još jednu opciju 1.1 litrenog motora s 38 kW/52 KS. Dvovratna MBX verzija je danas vrlo tražen među kolekcionarima, no obična varijanta je također izazvala velik interes na salonima u Brnu, Parizu i Londonu.

S pravom! Svijet je prigrlio sjajnu Škodu – 1965. je čak 70% proizvodnje otpadalo na izvoz, uz veliku popularnost postignutu na međunarodnim rallyjima. Kapa dolje legendo!


Pogledaj galeriju

Legendarna Škoda 1000 MB slavi 55. rođendan

Povratak na vrhpointer
Zatvori X