Pretraži
5 Veličanstvenih: Prvi put su se pojavili 1989., a danas izgledaju ponešto drugačije…Koji su ostali vjerni početnim idejama?

5 Veličanstvenih: Prvi put su se pojavili 1989., a danas izgledaju ponešto drugačije…Koji su ostali vjerni početnim idejama?

Objavljeno: 19/08/2019 / Autor: Petar Bondek / Neki su u 30. godina promijenili ime, a neki i - namjenu!

Photo:Mazda Press Portal, Ferrari SpA, BMW AG, Hondanews, Pressroom Toyota

Ovih pet modela iz 1989. su se našli u “ničijoj zemlji”; ili kao potpuno nove ideje ili kao nove verzije ustaljenih legendi. Nudili su pythonovsko “nešto potpuno drugačije“, no što nude njihovi nasljednici s odmakom od 30 godina?

 

  1. Mazda MX-5 Miata

 

Možda niste znali, ali najprodavaniji svjetski sportski automobil, japanska ikona je dobila ime po staroj visokogermanskoj riječi za – nagradu! Da, njih je nakupila podosta u 30. g., no nije ono krucijalno – kilograme! U tri desetljeća je dobila smo 100-ak kila, a fantastično upravljanje, vrhunski mjenjač i globalna popularnost su se provlačile kroz četiri generacije! Ljepotica iz Hiroshime je još uvijek prvi pick na draftu roadstera!

 

2. Ferrari 348 / SF 90 Stradale

Bilo bi lijepo da je zadržao ime, no vremena više nisu tako jednostavna u Ferrariju. 3,4 l obujma i osam cilindara u oznaci nisu mogli opstati, jer su se vremena promijenila. Za razliku od 308 i 328 Pininfarinina uzdanica iz 1989. je prvi moderni Ferrari koji je zadovoljio amaričke crash-testove, a bočni testarossa usisnici su bili neodoljivi..skoro kao i V8 vrištanje. Tada respektabilnih 300 KS iz Tipo F119D  vrištalice zvuči skromno uz 780 KS iz Stradaleovog biturbo F154CD i dodatnih 220 KS iz tri elektromotora, tako da se novi SF90 NE spominje u istoj rečenici s Hondom NSX..što je kod prethodnika bio čest slučaj! Da, SF90 Stradale je pravi nasljednik, u svakom pogledu!

 

3. Toyota RAV Four

Kad se kao koncept pojavila na Tokyo Auto showu 1989., nije podigla previše zvjezdane prašine, predstavljena je kao Recreational Active Vehicle – doslovno “neo-urban 4WD” za gradske aktivne ljude! No imala je sve bitno; stražnju šperu, ABS, 3.695 mm dužine, u nju je stala Yamaha YZ80, imala je vitlo i izgledala je tri puta atraktivnije od Suzukija SJ413, proto-SUV-a. Najveći dio krova je bio odvojiva alu-ploha, a i sjedala su bila sklopiva – zato je Yamahica uredno stala! Peta generacija RAV4-ke je duga 4.600 mm, na novoj  TNGA K platformi, ima hibridnu verziju – i nažalost vrlo malo sličnosti s robusnom malom prethodnicom! Klasa Jimnyja? Ni blizu…

 

4. BMW 850i

Nasljednik (po meni) najatraktivnijeg BMW-ovog coupea – Paul Bracqovog E24, E31 BMW 8 Klausa Kapitze je trebao biti jeftiniji i snažniji, no sletio je (poput 2002 turba) u vrijeme krizne ekonomije. Bio je prvi automobil koji je kombinirao V12 sa šestbrzinskim mjenjačem i fly-by wire gasom, te prvi BMW s multi-link stražnjom osovinom. Fantastičan u svakom pogledu, s pouzdanim V8 i V12 motorima proizvodio se 10 godina, no u stvarno malim brojevima – preciznije 31.062! Pravi luksuzni 2+2 coupe je sve ono što njegov friški nasljednik nije – jednostavan, simpatičan, rastrošan i razmetljiv u najboljem smislu riječi! Tehnokratski dizajniran dvotonski novitet s maksimalnih 625 KS  u M8 izvedbi pak možda uskoro završi na BMW-ovoj listi za odstrel, unatoč velikim nadama. Odmak nije mogao ispasti veći…

 

5. Honda NSX

Honda uvijek pokušava razmišljati izvan okvira, a aluminijsko čudo s centralnim V6 VTEC motorom i 280 KS je šokirao sve – uključujući Ferrari i Porsche. Aerodinamički inspirirana F-16-icom i dinamički izbrušena od strane samog Ayrtona (na slici lijevo) i dan danas predstavlja savršeno izbalansirani sportski automobil. Nakon 15 godine proizvodnje prve generacije, druga je osmišljena i izrađena u Marysvilleu (Ohio), s biturbo V6 motorom i tri elektromotora, plus “SH-AWD” pogonom na sve kotače. Svega previše? Mnogi misle upravo tako, no Hondinih 600 KS mora respektirati svatko…što nije slučaj s 1.725 kg, 360 više od originala…

Pogledaj galeriju

Povratak na vrhpointer
Zatvori X