Pretraži
UNIKAT! 1978 BMW 320i Turbo je prvi McLaren BMW s F1 turbo motorom!

UNIKAT! 1978 BMW 320i Turbo je prvi McLaren BMW s F1 turbo motorom!

Objavljeno: 04/10/2019 / Autor: Petar Bondek / Foto: Courtney-Cutchen-©2019-Courtesy-of-RM-Sothebys

BMW 320i Turbo : Mislili ste da je F1 bio prva suradnja McLarena i BMW-a? Krivo ste mislili…

Upravo ste izašli iz novog M3/M4 i mislite da ste vozili klasičan brutalni BMW? Niste ni blizu… BMW E21 320i  je bio dovoljno divlja zvijer – i BEZ turbo motora predviđenog za Formulu 1!

Prvi McLaren BMW

Ukoliko Vas zanima kako su se nekad ponašali pravi sportski automobili, samo se prvom prilikom provozajte u E21 BMW-u sa šest cilindara. Bio to 320 ili 323i, Vaš pogled na stražnji pogon više nikad neće biti isti!  U najsnažnijoj inačici je E21 razvijao 150 KS (1982. u 323i) uz 1.100 kg – serijski. Ova Zvijer s oznakom 2T je imala dvolitreni M12/9 motor, poznatiji po tome što je kasnije završio u Brabhamu BT52 – i rukama svjetskog prvaka F1 Nelsona Piqueta!

McLaren Engines su angažirani da riješe sve moguće probleme s turbom i podešavanjima bolida, iako se kasnije našao s Brabham BMW-om kao protivnikom na stazama F1!


Da, draga djeco – F1 turbo motor u 875 kg teškom E21 BMW-u sa 650 KS @ 9.000 o/min. Obično su okretaji bili niži, a i snaga za kojih 50 KS samo iz jednog razloga – motor je imao još kojih 150 KS rezerve – ali vozači su ionako rijetko završavali utrke radi nepouzdanosti! BMW North America se natjecao s pet 320i Turbo u američkom IMSA prvenstvu između 1977. – 1979., no “Mali luđak” je stigao u potpuno krivo vrijeme – nakon uspjeha 3.0 CSL-a i prije problema s M1 i ulaska u Formulu 1.

 

BMW 320i Turbo : Turbo-rupa veća od SAD-a

Od pet komada IMSA 320-ki samo je ovaj (#003) bio Lightweight, tj. 150 kg lakši od ostala četiri. Prednji dio iz jednog komada sa splitterom, karoserija od stakloplastike, dva ogromna hladnjaka smještena između (još ogromnijih) stražnjih  19″ kotača…za koje je danas nemoguće nabaviti gume, pa Malo čudovište često  koristi pristojniju dimenziju. Schade.

 


 

Zamislite samo BMW 320i sa 215 kg manje i 480 KS više od serijskog! Elektronika? Da niste ni pomislili na nešto tako prljavo!

 

McLaren se iskazao, ali pobijediti (novi) Porsche 935 s mentalnom Turbo 320-kom je bilo preoptimistično – u drugoj sezoni se su se stvari poboljšale – BMW je bio skoro 100 kg lakši od Porschea i iskazao se na kočenjima, ali zamislite samo dimenzije turbo – rupe na tom poremećenom projektilu! Mora da je vožnja IMSA 320-ke bila ravna torturi, no posljednje sezone (1979.) je David Hobbs uspio pobijediti na Road America 500, uz osam Top 3 finiša u dvije sezone.

Uz tri tvornička automobila su dodana i dva privatna – ona Jima Busbyja! Lightweight je gostovao  i u tadašnjem (domaćem) DTM prvenstvu na Norisringu – Hans Joachim Stuck ga je ukrotio sve do sedmog mjesta!

Da, ovo malo čudovište je imalo neograničen potencijal, samo što je njegovo otključavanje bilo užasno skupo – nakon samo tri sezone je povučen, a karte su se bacile na M1 Procar seriju – i trijumf u F1…kojeg bez ovog 320i vjerojatno ne bi bilo.

Sve to ima i svoju cijenu – točnije 731.000 dolara, za koliko je nedavno prodan na RM Sotheby’s aukciji u Montereyu!

 

Sudeći po cijenama unikatnih BMW-a, netko je obavio sjajan posao za svoje unuke!

 

 

Pogledaj galeriju

12/9

BMW 320i Turbo

Povratak na vrhpointer
Zatvori X