Pretraži
1936 Stout Scarab: Prvi svjetski minivan nosi sjajne priče – u njemu su vijećali Eisenhower i de Gaulle, a prevozio je i cirkuske majmune!

1936 Stout Scarab: Prvi svjetski minivan nosi sjajne priče – u njemu su vijećali Eisenhower i de Gaulle, a prevozio je i cirkuske majmune!

Objavljeno: 22/08/2019 / Autor: Petar Bondek / Photo credit: Michael Furman

Što se estetike tiče, ništa ne može nadmašiti art-deco – od arhitekture do automobilskog dizajna; Chrysler i Empire State Building, Hotel Esplanada, Talbot Lago  T150-C SS Coupe, Hispano-Suiza H6B Dubonnet Xenia Coupe, Voisin C27 Aerolithe Coupe, Rolls Royce Phantom I Jonkckheere Coupe, Delahaye Type 165, Dymaxion, Mercedes-Benz SSK “Count Trossi”, Phantom Corsair…mogao bi ovako nabrajati sat-dva…

 

Klasična priča: Veliki planovi, mali promet

William Bushnell Stout je bio mnogo toga – novinar, automobilsko-avijatičarski inženjer i vizionar, no bio je još nešto – totalno oduševljen futurističkim suzolikim Dymaxionom Buckminstera Fullera. U vrijeme kad je sjajan dizajn prodavao sve, Stout je planirao godišnje proizvoditi 100 Scaraba – art-deco minivana, tada još neviđenog koncepta, točno 20  godina prije FIAT-a 600 Multiple, prvog serijskog minivana. Da, tu je očigledan utjecaj Hansa Ledwinke i Gabriela Voisinea, no to je samo zapažanje i kompliment, nikako kritika!

 

Kako je Stout završio na stoutu?

Koliko je Scaraba Stout uspio proizvesti? Čitavih devet! Stout je vjerojatno počeo utapati tugu u stoutovima kad je shvatio da za tada traženih 5.000 $ (100.000 današnjih) neće pronaći velik krug kupaca. Ručni rad u maniri najboljih talijanskih karoserista je ovog skarabeja definitivno isticao u gomili, a ponovno će zasjati na Concours of Elegance na Hampton Courtu kroz nekoliko tjedana.

Pogledajte taj neodoljivi minimalizam – nema 3D tehnologije, ULED-a, TFT-a i ostalih pomodarskih odvlačitelja pažnje i novca, samo lijepi i funkcionalni prekidači, superjednostavan brzinomjer s neodoljivim art-deco fontom, stup upravljača, pedale i dvostruko staklo.

 

Kvake? Gdje su? Nema ih – vrata se otvaraju pritiskom na el. tipku! 1936.-te?

 

Da, bilo je razloga za visoku cijenu – od navedenog otvaranja vrata do luksuznog interijera, koji ima ravnu podnicu jer je motor straga.

Upravo ovaj skarabej ima i povijesnu težinu; u njemu su navodno tijekom WWII vijećali generali Eisenhower i Charles de Gaulle (1944.), no stvari nisu nastavile ići tako “elitno” – 1950.-ih je završio u rukama vlasnika cirkusa, pa se s vremena na vrijeme koristio kao privremeni apartman za majmune!

Nakon toga je Skarabeju opet krenulo na bolje – kupio ga je frnacuski industrijski dizajner, koji ga je smjestio u kolekciju u Reimsu. Sadašnji vlasnik ga je kupio 2001., te u potpunosti restaurirao, što je poprilično opsežan i skup pothvat. Baš kao i sam Scarab!

Pogledaj galeriju

Povratak na vrhpointer
Zatvori X